Práce z domova má svá úskalí, s těmito tipy ji zvládnete!

min. čtení

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Práce z domova má svá úskalí, s těmito tipy ji zvládnete!

TIP: Na konci článku vyzkoušejte Test stresu ZDARMA.

Mnoho lidí si poslední dobou pokládá otázku, jestli se vrátit do kanceláře, nebo radši práce z domova. Velké korporace jako Google či Apple nařídily svým zaměstnancům, aby zůstali doma.

Ne pro všechny je to ale dobrá zpráva, protože práce z domova není ideálním řešením pro každého. Přečtěte si tipy, jak se z ní nezbláznit!

Úskalí práce z domova

Práce v kanceláři dokáže být náročná a na první pohled se tak může zdát, že pracovat z domova je změna k lepšímu. Jak už ale zjistily statisíce zaměstnanců po celém světě, i práce z domova má své nevýhody.

Pokud pracujeme z domu, začnou se totiž stírat hranice mezi prací a naším osobním životem. Mezi povinnostmi v práci a domácími pracemi. Kolegy nahrazují členové naší domácnosti a je někdy těžké se dokázat přepnout mezi prací a pobytem „doma“.

Práce z domova vnesla do našich životů celou řadu nových výzev – a to jak pro naše fyzické, tak především psychické zdraví. Kancelář je uzpůsobená tomu, abychom se v ní sice cítili dobře, ale aby nás především motivovala k práci.

Náš domov, i když si v něm vytvoříme speciální pracovní prostor, je uzpůsobený k tomu, abychom si zde odpočinuli a zabavili se. Při práci z domova upadá naše pozornost i chuť pracovat.

Jak se z práce z domova nezbláznit?

Ztížené domácí podmínky si ale naštěstí můžeme jednoduše upravit tak, abychom i doma dokázali dobře fungovat, být produktivní a plně soustředění. Vyžaduje to trochu plánování, také komunikace a především vnitřní disciplíny a pevné vůle.

Vytvoření zdravého pracovně-domácího prostoru je ale velmi důležité. Práce mnohdy přináší stresové situace, a pokud je musíme zvládat v novém prostředí, vnímáme je o něco hůř.

Tím, že si doma vybudujete svou novou kancelář, usnadníte si všechny výzvy, které na vás v práci čekají. Díky tomu budete méně úzkostliví, budete se cítit lépe a budete schopni nechat starosti z práce v „kanceláři“ a netahat je domů, i když je to jen o jednu místnost vedle.

Vyzkoušejte následující tipy, které vám pomohou pracovat lépe a hlavně si práci více užívat. Tím se také vyhnete tzv. syndromu vyhoření, který se kvůli práci z domova vyskytuje mnohem častěji.

Vytvořte si rozvrh

Výhodou práce v kanceláři je jasné fyzické ohraničení mezi prací, socializací s kolegy a rodinným životem. Jasně daný rozvrh vám pomůže vytvořit podobné hranice i doma.

Promyslete si přesnou dobu začátku i konce práce, naplánujte si také přestávky na jídlo a odpočinek. A hlavně se snažte tento rozvrh striktně dodržovat.

Někdy je na práci z domova nejtěžší začít s prací. Jsme přeci doma, kde je nám příjemně, a když nepřekročíme práh našich dveří, nedokážeme se psychicky přeorientovat na práci.

Přesný rozvrh vám ale pomůže si říci, že právě teď je čas na práci, a zároveň vám pomůže s prací včas skončit a věnovat se domácím povinnostem a příjemnějším záležitostem.

Přečtěte si také: Odhalte 9 zabijáků vaší koncentrace a zbavte se jich

Jak na práci z domova

Nastavte hranice a mluvte o nich

Jakmile máte stanovený rozvrh, je nutné, abyste jej dodržovali nejen vy, ale také vaši kolegové, rodina či ostatní lidé, kteří vyžadují vaši pozornost. Nezapomínejte ale na to, že pokud o svých plánech druhým lidem neřeknete, mohou vznikat nepříjemná nedorozumění, zmatek a frustrace na obou stranách.

Ujistěte se proto, že vaši kolegové i nadřízení ví, v kolik hodin v práci z domova končíte a odkdy již nebudete pracovně k dispozici. Se všemi členy domácnosti si jasně řekněte, kdy v práci začínáte a odkdy vás nemají vyrušovat.

Dbejte ovšem na to, abyste sami rozvrh dodržovali a jakmile skončí váš pracovní den, věnujte se svým blízkým. Z kanceláře nás někdy donutí odejít odcházející kolegové či šéf, který bude prostor zamykat.

Při práci z domova se ale velmi snadno zapomeneme a jsme schopní pracovat mnohem déle. Rozvrh a jasně daná pravidla vám pomohou věnovat práci jen nutný čas a zbytek dne odpočívat a bavit se.

Nezapomínejte na přestávky

Kromě pevně stanovené pracovní doby je nutné dodržovat také přestávky. Protáhněte se, dejte si svačinku, udělejte si kávu a nezapomeňte se také napít nejlépe čisté vody.

Dostatek tekutin a také pohybu je velmi důležitý, proto si o pauze na oběd zajděte na chvilku na vzduch. Pomůže vám to udržet si koncentraci a hlavně se z práce z domova nezbláznit.

Může se to zdát jako ztráta času a někdy je těžké vyklouznout z pracovního tempa. Pokud ale budete pracovat neomezeně několik hodin v kuse, vaše schopnost soustředit se a řešit problémy stejně jako kreativita a další mentální funkce budou oslabeny.

Krátká procházka, čerstvý vzduch, chvilka meditace nebo malé cvičení vám doplní energii fyzicky i psychicky. A vy pak budete pracovat mnohem efektivněji a lépe.

Jak zvládat stresové situace?

Náročnější dny se vám nevyhnou ani při práci z domova. Techniky pro zvládání stresu jsou ale pro domácí prostředí trochu jiné než pro to pracovní. Vyzkoušejte dechová meditační cvičení, která vám pomohou se zklidnit a lépe se koncentrovat.

Máte-li doma vlastní prostor, kde pracujete a kam během vaší pracovní doby nikdo nesmí, můžete se krátké meditaci věnovat v klidu každý den. Pravidelné provádění dechových technik pro zmírnění stresu vám také pomůže úzkostným stavům předcházet.

Dýchejte zhluboka a snížíte tak příznaky stresu, zklidníte tep, uvolníte napjaté svaly a pocítíte uklidnění. Jakmile se ocitnete ve stresové situaci, vstaňte a hýbejte se.

Nemusíte si jít hned na hodinu zaběhat, stačí trocha pohybu jako menší domácí práce, krátký tanec nebo procházka.

Po pěti minutách se budete cítit lépe a snáze se s nastalou situací vyrovnáte. Pohyb rozproudí krev a zvýší tvorbu hormonů, díky kterým jsme ve střehu, lépe se soustředíme a zvládáme i náročnější úkoly.

Přečtěte si také: Proč se v práci tolik dřeme? Jak pracovat méně a efektivně

Práce z domova a jak ji zvládnout

Pozor na přejídání ze stresu!

Zejména během posledních let se ze stresového přejídání stal vážný problém. Jídlo nám pomáhá zklidnit se a cítit se lépe. Tento efekt je ale pouze krátkodobý a z dlouhodobého hlediska je přejídání samozřejmě škodlivé.

Cítíte-li se pod tlakem a máte kvůli tomu chuť na něco nezdravého, snažte se zklidnit mysl s pomocí krátké meditace a poté si dejte něco zdravého, co vás uklidní, třeba heřmánkový čaj.

Někomu může pomoci naopak začít se soustředit na něco jiného a náročného. Pozornost mysli se tak odvede jinam a po chvíli si na své chutě už ani nevzpomenete.

Rozhodně se vyhýbejte alkoholickým nápojům a zpracovaným potravinám. Ty sice vaše chutě uspokojí, vezmou vám ale důležitou energii a ve finále mohou stres ještě zhoršit.

Dbejte na dostatečný přísun tekutin, k svačině si dejte nějaké ovoci či zeleninu a snažte se jíst co nejzdravěji. Připomínejte si, že rychlé cukry ani tuky vám nepomohou, spíše naopak.

Práce z domova – plán budoucnosti?

Velká část odborníků se domnívá, že práce z domova bude v mnoha oborech stále častější záležitostí. A ani stres s ní spojený jen tak nezmizí. Naštěstí je ale také stále více a více poznatků, jak tuto novou situaci řešit.

Každý z nás si postupně najde ty nejlepší způsoby, které mu pomohou práci z domova nejen přežít, ale i si ji trochu užít. Zkoušejte a hledejte, co je nejlepší pro vás.

Naučte se organizovat si svůj čas, naučte se vytvářet si pevné hranice, mluvit o nich a nedovolit ostatním, aby je překračovali.

Naučte se, jak relaxovat, jak zklidňovat tělo i mysl. Možná to bude chtít hodně času, trpělivosti a zkoušení. Možná vám bude chvíli trvat, než přijdete na to, co vám nejvíce vyhovuje.

Výsledek, tedy pohoda a dobré fyzické i psychické zdraví, za to ale určitě stojí. Budete navíc lepším zaměstnancem, kolegou, šéfem, partnerem či rodičem.

Vyzkoušejte TEST STRESU a ihned zjistíte, jak na tom jste a jestli dokážete stresu čelit. Získáte i cenný bonus.


Tags

práce, práce z domova, zaměstnání


Přečtěte si také