Dechové meditační cvičení na zmírnění stresu

min. čtení

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Dechové meditační cvičení na zmírnění stresu

Dechové cvičení se velmi často doporučuje pro relaxaci, uvolnění a odbourání stresu. Pomůže vám samo o sobě, ale ještě lepších výsledků dosáhnete v kombinaci s meditací, jógou a dalšími technikami pro zmírnění stresu.

Dechové cvičení je nejoblíbenější typ meditace

Na zmínku o dechovém cvičení můžete narazit v různých časopisech, na blozích a v mnoha knihách. To, že je dechové cvičení tak často doporučováno jako součást meditace, má mnoho důvodů. Jeho výsledky se dostaví opravdu rychle. Dechové cvičení můžete provádět kdekoliv.

Stačí vám jen trocha cviku, abyste se v této meditaci stali mistry. Je zcela zdarma. Dechové meditační cvičení můžete použít ve stresové situaci, abyste zůstali klidní. Pomáhá vám vyhnout se negativním důsledkům chronického stresu.

Výhody dechového cvičení

Lidské tělo na stres vždy nějakým způsobem reaguje, a pokud se tyto reakce opakují, mohou vést až k tzv. chronickému stresu. Chronický stres je pro tělo i mysl obrovská zátěž a vyrovnat se s ním může být velmi náročné. Právě dechové meditační cvičení pomáhá tyto reakce na stres minimalizovat a tím riziko chronického stresu odvrátit.

Bylo dokázáno, že při koordinovaném zpomalení dechu se zvýší tělesná teplota a tělo se uvolní. Výhody dechové meditace ale můžete pocítit i při hyperventilaci, syndromu vyhoření, bolestech hlavy, chronické únavě, problémy se spaním či koncentrací, při úzkostech, různých typech fóbií či panických záchvatech.

V neposlední řadě pomáhá dechové meditační cvičení také při některých onemocněních srdce. Dechová meditace pomáhá při léčbě, ale je nutné mít na paměti, že se jedná pouze o součást, nikoliv o léčbu samotnou.

Kdy je vhodný čas na dechové cvičení?

Meditace pomocí dechu může být využita kdykoliv, kdy je nutné utlumit stres a dojít uvolnění. V některých chvílích je ale dechové meditační cvičení – samo o sobě, případně v kombinaci s dalšími technikami zmírnění stresu – tím vůbec nejlepším řešením.

Přečtěte si také: Meditace pro začátečníky

V jiných situacích je ale dobré sáhnout po jiných typech technik. Je dobré vědět, při jakých potížích sáhnout po dechové meditaci a kdy vyzkoušet něco více účinného.

Dechové meditační cvičení je nejúčinnější, když:

  • jste ve stresu, nebo je toho na vás moc, a potřebujete se rychle uklidnit,
  • jste ve stresu a potřebujete mít jasnou hlavu,
  • se cítíte frustrovaní a potřebujete zpomalit,
  • se nacházíte uprostřed hádky a potřebujete se soustředit,
  • chcete uvolnit přebytečné napětí z těla.

Kdy je lepší vyzkoušet jiné techniky?

Bohužel, dechové meditační cvičení nedokáže vyřešit všechny světové problémy a v některých situacích je nutné sáhnout po jiných technikách, které vám pomohou zmírnit stres. Dechové cvičení vám může pomoci zmírnit reakce vašeho těla na stres a celkově je velmi nápomocné při aktuálním vypořádávání se se stresem.

Přečtěte si také: Rychlá pomoc při akutním stresu 

Dechové cvičení vám ale rozhodně nepomůže se stresu vyhnout a nezajistí vám, že jej už nikdy v budoucnosti nezažijete. Nijak neovlivní to, jak reagujete na situace, ve kterých cítíte úzkost a tlak. Ale pokud budete toto cvičení trénovat pravidelně, pomůže vám stresové situace zvládat klidněji a bez ošklivých následků pro vaše tělo, mysl i duši.

Jak dechové meditační cvičení provádět?

Způsobů je několik, ale v principu jde o to, soustředit se na vlastní dech. Nadechujte se nosem a vnímejte, jak se vaše břišní dutina plní vzduchem. Při nadechování pomalu počítejte do 3, pak na jednu vteřinu zadržte dech a pomalu vydechněte, opět nosem a opět počítejte do 3. Představujte si, jak spolu se vzduchem vdechujete také klid a mír a při výdechu z těla odchází všechno napětí a úzkost.

Hidden Content


Tags

Meditace, Relaxace, Stres, Syndrom vyhoření, Zdraví


You may also like