Syndrom vyhoření (burn-out syndrom)

Cítíte se bez energie a radosti ze života? Vaše problémy se vám zdají neřešitelné a navíc máte pocit, že jste na všechno sami? Pak možná trpíte tzv. burn-out syndromem neboli syndromem vyhoření. Naštěstí existuje řešení, jak opět získat rovnováhu a zase se cítit dobře.

Co je to syndrom vyhoření?

Syndrom vyhoření (burn-out syndrom) se projevuje jako citové, duševní a fyzické vyčerpání. Často souvisí s prací, ale promítá se do všech oblastí našeho života.

Jak syndrom vyhoření vzniká

Syndrom vyhoření vzniká, pokud jste pod neustálým tlakem. V práci nebo doma je mnoho okolností, které mají na vznik syndromu vyhoření velký vliv.

Pracovní příčiny – vaše práce vás nebaví, je buď příliš náročná, nebo příliš jednoduchá a monotónní, ovlivňují vás také vaše vztahy s kolegy nebo nadřízenými a také to, jestli se cítíte za svou práci dostatečně odměňováni a chváleni.

Životní příčiny – kvůli práci nemáte dost času odpočívat a věnovat se příjemným věcem, nemáte pocit, že máte dostatečnou podporu ve svém okolí, máte přehnané nároky a nic vám není dost dobré, svět okolo, ale hlavně sebe, vnímáte velmi pesimisticky.

syndrom vyhořen, burn-out syndrom, stres

Jak se syndrom vyhoření projevuje

Syndrom vyhoření ovlivňuje všechny oblasti vašeho života – váš domov, vaši práci i váš společenský život. A ohroženo je také vaše zdraví.

Fyzické příznaky – jste pořád unavení a vyčerpaní, ve stresu, máte sníženou imunitu a jste často nemocní, málo nebo špatně spíte a jíte, často vás bolí hlava nebo celé tělo.

Emocionální příznaky – máte pocit, že vám nic nejde, že všechno pokazíte a že jste k ničemu, cítíte se sami, nikdo vám nepomáhá a nikomu na vás nezáleží.

Příznaky v chování – s nikým se nechcete stýkat, nic se vám nechce dělat a všechno odkládáte na později, jíte hodně nezdravého jídla, více kouříte nebo pijete alkohol, chodíte pozdě do práce nebo do ní nejdete vůbec.

Koho burn-out syndrom nejčastěji postihuje?

Lékaři, zdravotní personál, učitelé, sociální pracovníci, policisté, právníci, manažeři, psychologové, terapeuti, učitelé, pracovníky call center, obchodní zástupci, aj.

starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

Fáze syndromu vyhoření

  1. Nadšení – sršíte elánem, mnohdy pracujete přesčas a zanedbáváte své koníčky a osobní život
  2. Stagnace – původní nadšení upadá, často se může objevovat první zklamání z toho, že se vám nepodařilo naplnit úkoly, které jste si předsevzali
  3. Frustrace – začínáte pochybovat o smyslu vaší práce, mohou se objevit i vztahové konflikty na pracovišti a první emocionální a fyzické obtíže jako stres
  4. Apatie – následuje po delším období frustrace, práce vás přestala bavit, berete ji jen jako zdroj obživy, nemáte chuť cokoliv nového vymýšlet nebo tvořit
  5. Vyhoření – stav naprostého fyzického, citového i duševního vyčerpání

syndrom vyhořen, burn-out syndrom, stres

Jak burn-out syndromu předcházet

Musíte si především uvědomit, že nad sebou a svými pocity máte daleko větší kontrolu, než si myslíte. A také, že nejdůležitější jste vy!

  • V práci se zkuste zaměřit na to, co je vám na ní příjemné, i kdyby to měly být jen pauzy na oběd.
  • Pomáhejte druhým, ale nepřehánějte to – nastavte si hranice a naučte se říkat ne.
  • Najděte si něco, co vás dělá šťastnými, a věnujte se tomu.

A pokud už se u vás syndrom vyhoření projevuje, rozhodně nezoufejte. Se syndromem vyhoření se dá bojovat.

Jak se syndromem vyhoření bojovat

Když se dostanete do stresu a akutně potřebujete zklidnit, můžete vyzkoušet praktické tipy, které jsem sepsala do článku – Rychlá pomoc při akutním stresu.

Také pravidelné meditování, stejně jako provádění zmíněných technik ve chvílích nouze a respektování potřeby odpočinku, výrazně sníží riziko chorob spojených s psychickou stresovou zátěží.

Dlouhodobý stres vychází z přetěžování organismu a především nezpracovaných podvědomých programů, které vás negativně ovlivňují. Těchto programů se můžete díky účinným metodám zbavit. K tomu vám bude skvěle nápomocný online terapeutický kurz, díky němu pochopíte skutečné příčiny vašich problémů a zpracujete si své starosti a problémy.

starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

Lída Špačková
Lektorka, terapeutka a autorka Lidoll terapeutických panenek©. Při své práci pomohla stovkám lidí, aby se zbavili svých problémů a strachů a dosáhli spokojeného života. Je autorka online terapeutického kurzu a unikátních terapeutických panenek. Inspiruje lidi, jak žít radostně a svobodně, aby se zbavili svých starostí a plnily si své sny.
  • online terapeuticky program
  • Minikurz ZDARMA!
    V 7 emailech pochopíte, jak si myšlením ovlivňujete život a objevíte způsob, jak své starosti vyřešit. Zadejte email, kam vám minikurz zašleme.
  • Rubriky
  • terapeuticke panenky
  • Nejnovější příspěvky
  • online terapeuticky program