Jak se nestresovat – 10 relaxačních technik, které vás rychle zbaví stresu

min. čtení

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak se nestresovat – 10 relaxačních technik, které vás rychle zbaví stresu

Relaxujte a odpočívejte. Zasloužíte si to – je to pro vás dobré a zabere to méně času, než si myslíte. Každé z následujících cvičení odbourávajících stres vám nezabere déle než 15 minut. No řekněte sami, nestojí to snad za to?

1. Meditujte

Stačí jen pár minut denně a brzy poznáte, jak se vaše úzkost zmírňuje. Najděte si místo, kde vás nikdo nebude rušit. Sedněte si rovně s oběma nohami položenými na zemi. Zavřete oči. Soustřeďte svou pozornost na odříkávání pozitivní mantry jako „Cítím mír a klid.“ nebo „Mám se rád.“ Jednu ruku si položte na břicho a sledujte svůj dech. Snažte se dýchat v rytmu odříkávané mantry.

2. Dýchejte zhluboka

Dejte si krátkou pauzu a zkuste se celých 5 minut soustředit na své dýchání. Seďte vzpřímeně, oči mějte zavřené. Pomalu se nadechujte nosem, všímejte si, jak vzduch proudí do vašeho těla. Představujte si jeho cestu, jak pomalu putuje a usazuje se v hlavě, v břiše nebo v hrudníku. Potom pomalu vydechněte pusou a opět se zaměřte na to, kudy váš dech proudí.

3. Buďte přítomní

Zpomalte. Najděte si 5 volných minut a během nich se soustřeďte na to, co je kolem vás. Vnímejte vzduch, který ovívá vaši tvář, když se hýbete. Pozorně se zaposlouchejte a zkuste odhalit všechny zvuky v okolí. Všímejte si barev kolem sebe, tvarů, tváří, rozmanitosti. Sledujte své ruce, dotýkejte se předmětů a vnímejte, co cítíte na konečcích prstů.

4. Propojte se svým tělem

Zkuste si udělat mentální sken. Projděte si v hlavě celé své tělo a všímejte si, kde a jak působí stres a úzkost, kterým jste vystaveni. Pokud můžete, lehněte si přitom na záda, jinak se posaďte s rovnými zády a nohami opřenými o zem. Začněte u prstů u nohou a postupujte směrem nahoru, k temeni hlavy. Uvědomujte si, jak se jednotlivé části vašeho těla cítí.

Přečtěte si také: Meditace pro začátečníky

5. Dopřejte svalům teplo

Nahřejte si ručník nebo speciální polštář a položte si ho na 10 minut kolem ramen a na krk. Zavřete oči, nechte teplo proudit dovnitř a relaxujte. Uvolněte svaly v obličeji a také krční, prsní a zádové. Sundejte zábal a použijte tenisový míček nebo pěnový válec a pomocí něj rozmasírujte ta místa, kde cítíte nejvíce napětí.

6. Smějte se nahlas

Smích vám rozjasní nejen tvář, ale i celé tělo a nakonec i celý den. Pusťte si oblíbený seriál nebo video, přečtěte si něco lehkého a příjemného nebo se pobavte s někým, kdo vás pokaždé rozesměje a s kým vám je opravdu dobře. Věnujte alespoň několik minut denně činnostem, u kterých máte úsměv na tváři.

7. Buďte v kontaktu

Mluvte s druhými – ideálně tváří tvář, ale pokud to nejde, zvolte alespoň telefonování. Sdílejte s druhými, co se děje ve vašem životě, a zajímejte se o to, co se děje v tom jejich. Komunikace s druhými nám pomáhá oprostit se od svých každodenních starostí a zaměřit se, alespoň na chvíli, na něco jiného.

8. Poslouchejte hudbu

Poslech uklidňující a relaxační hudby snižuje krevní tlak, zpomaluje tep a díky tomu pozitivně pomáhá od úzkosti. Najděte si takovou, u které je vám příjemně, pusťte si ji nejlépe do sluchátek, aby vás nerušil hluk v okolí, zavřete oči a pár minut věnujte hluboké relaxaci. Velmi dobře vám poslouží i článek: Meditace pro začátečníky

9. Hýbejte se

Je prokázáno, že pravidelný pohyb a cvičení pomáhá při léčbě depresí a úzkostí. A to v jakékoliv formě. Jděte třeba jen na krátkou svižnou procházku, vemte to po schodech místo výtahem, nebo si „jen“ protáhněte hlavu, krk a končetiny. Mimo jiné tím uvolníte nadbytečné napětí ve svalech a budete se cítit lépe i po fyzické stránce.

10. Buďte vděční

Zkuste si vést deník vděčnosti, díky kterému si budete pamatovat všechno hezké, co vás kdy v životě potkalo. Nezapomeňte oslavit každý úspěch, kterého jste dosáhli, jakkoliv malinký. Naučte se radovat z maličkostí a snažte se na všem najít alespoň kousek dobrého. Přečtěte si i článek: Vděčnost = cesta ke štěstí

Hidden Content

Tags

Meditace, Relaxace, Štěstí, Stres, Syndrom vyhoření, Zdraví


You may also like

MEDITACE: Naučte se jednoduché meditování se svými dětmi
11 způsobů, jak se vypořádat s narcistním rodičem