11 způsobů, jak zmírnit vztek

min. čtení

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 11 způsobů, jak zmírnit vztek

Dlouhá fronta, dopravní zácpa, posměšné poznámky od kolegů v práci – někdy je toho na nás prostě moc. Ačkoliv je naštvání běžnou reakcí na stres, dlouhodobá zlost může mít velmi destruktivní důsledky. Vztek negativně ovlivňuje naše psychické a fyzické zdraví, ale také naše vztahy s druhými lidmi. Jak vztek zmírnit a nenechat se jím ovládnout?

Dlouhodobý vztek a jeho důsledky

Je jasné, že výbuchy vzteku nebudou působit dobře a mohou nám pěkně pochroumat jak soukromé, tak pracovní vztahy. Hromadění frustrace ale není dobré ani pro naše zdraví. Vztek je spojován s vysokým tlakem a možnými problémy se srdcem. Z dlouhodobého hlediska může vztek vést ke stresu a vyústit až v úzkostlivé stavy. Naštěstí existuje hned několik způsobů, jak se s ním vypořádat.

1. Zhluboka se nadechněte

Ve vzteku je velmi jednoduché přehlížet způsob, jakým dýcháme. Přerývaný dech nám ale pomáhá udržet se v bojovém módu. Pokuste se tedy vnímat svůj dech a zpomalovat jej. Vdechujte vzduch spíše do břicha než do hrudníku. Díky tomuto dechovému cvičení se tělo začne samo uklidňovat.

2. Odříkávejte uklidňující mantru

Najděte si slovní spojení, větu, citát z vaší oblíbené knihy nebo úryvek vaší oblíbené písně, jednoduše něco, co na vás má zklidňující účinek. Až budete mít příště pocit, že se vás zmocňuje vztek, opakujte si svou mantru, dokud to nepřejde. Klidně v duchu, klidně šeptem a klidně nahlas.

Přečtěte si také:
35 tipů na to, jak prozářit svůj den

3. Vyzkoušejte vizualizaci

Jakmile se ocitnete ve stresující situaci, zkuste si v hlavě představit místo, kde se cítíte dobře. Může jít o skutečné místo, nebo zcela smyšlené. Hlavní je, abyste cítili, jak se vám tělem rozlévá pohoda a klid, jakmile si jej vybavíte. Představte si, že jste nyní právě tam, a vnímejte vše svými smysly.

Jak zmírnit vztek

4. Pohněte se

Někdy námi vztek cloumá ještě více, když sedíme nebo stojíme na místě. Zkuste proto uvést tělo do pohybu. Projděte se nebo protáhněte. I pár kroků z vás velkou část tíhy sejme. A je-li to možné, věnujte se občas józe či jinému pravidelnému pohybu, který pomáhá uvolňovat tělo i mysl.

5. Změňte svůj úhel pohledu

V návalu vzteku vidíme často vše okolo sebe černě. Nejsme schopní uvažovat jinak a máme pocit, že se na nás řítí celý svět. Zkuste si příště uvědomit, že je to jen špatný den, který zažívají všichni lidé. A že máte možnost začít znovu zítra a udělat něco pro to, aby byl ten den lepší.

6. Vyjádřete svou frustraci

Záchvaty vzteku nejsou nic pěkného, to ale neznamená, že jej musíte hromadit v sobě. Nic vám nebrání svěřit se někomu blízkému. Možná vám dotyčný poradí, co pomáhá jemu, mluvit o pocitech navíc přináší nemalou úlevu a je rozhodně lepší ty negativní nedusit v sobě a nečelit pak výbuchu.

7. Použijte humor jako svou zbraň

Humor je silná zbraň, která pomáhá vypořádat se s těžkostmi. Někomu pomáhá, když se jednoduše usměje. Tím se aktivují hormony v těle a dostaví se uklidnění a lepší nálada. Nebo si zkuste představit, jak by situaci, která vás vzteká, viděl někdo zvenčí. Nepřišlo by mu to trochu směšné?

Jak se méně vztekat

8. Změňte nepříjemné okolnosti

Pokud vás doma všechno štve, jděte se projít. Pokud máte pocit, že v práci nevydržíte ani o minutu déle, vezměte si dovolenou a jděte domů. Odejít na chvilku ze stresového prostředí vám pomůže se uklidnit a sami uvidíte, že až se zase vrátíte, budete některé věci vnímat mnohem s jasnější hlavou.

9. Odhalte spouštěče a najděte za ně alternativu

Vztekají vás každodenní zácpy? Zkuste jinou cestu, nebo vyrazte do práce dřív. Kolega v práci vás obtěžuje svým hlukem? Pořiďte si sluchátka, která tlumí hluk z okolí. Hlavní je odhalit, co ve vás vztek vzbuzuje. Je pak mnohem jednodušší hledat způsob, jak se spouštěče zbavit a užívat si klidu.

Přečtěte si také:
Víte, jak vás ovlivňuje sledování televize?

10. Zaměřte se na to dobré

Pro mnoho z nás je přirozené zabývat se spíš tím špatným v našem životě. Jenže to nikam nevede a ničemu to nepomůže. Jestli se chcete cítit lépe, zaměřte se na ty věci, které šly dobře. A pokud máte pocit, že se vám nepovedlo nic, zkuste si představit, jak horší to všechno ještě klidně mohlo být.

11. Vyhledejte pomoc

Je naprosto normální a zdravé cítit jednou za čas vztek a zlost. Jestli se ale dlouhodobě potýkáte se špatnou náladou a úzkostmi, je možná na čase nebojovat s tím sám. Kvalifikovaný terapeut vám pomůže odhalit příčiny vašeho stavu a společně vymyslet strategii, jak se jimi nenechat odrovnat.

Hidden Content

Tags

naštvání, vztek, zlost


You may also like