Emoce – přestaňte být otroky svých pocitů

Řekli byste o sobě, že jste emocionální? Mění se vaše nálada podle toho, co se vám právě děje? V jednu chvíli jste veselí, ale stačí něco trochu smutného a už se cítíte pod psa? Pak jste možná otrokem svých vlastních emocí.

Emoce nejsou špatné, ale…

Je skvělé, pokud jste citlivý člověk, který naslouchá svému srdci a tělu. Díky emocím lépe vnímáme sami sebe a poznáváme se. Emoce nám také pomáhají pochopit své okolí. Skvělé to ale přestává být ve chvíli, kdy nám naše emoce nepříjemně ovládají život. Kdy jsou emoce ve vedení a my jim podřizujeme vše.

Je důležité si uvědomit, že emoce mají zárodek v našich myšlenkách. Pokud jste tedy sami k sobě negativní a kladete velký důraz na názory okolí, můžete tím v sobě vyvolat negativní emoce a zhoršit si náladu.

Žena v depresi a smutek, úzkost

Naslouchejte svým emocím

Jakmile nás nějaká emoce zastihne, je důležité ji neodmítat, nepředstírat, že se nic neděje. Představte si emoce jako zlobivé dítě, které vyžaduje vaši pozornost a které se uklidní, jakmile mu začnete naslouchat. Ale pozor! Procítit emoce a nechat se jimi ovlivnit jsou dvě různé věci.

Někteří lidé, když jsou smutní, tak jí. Ale jídlo jejich smutek nevyřeší – naopak, někdy se můžou cítit ještě hůře, pokud začnou přibírat na váze. Je důležité si ten smutek procítit, ale nenechat ho, aby nás nutil dělat věci, které bychom jinak nedělali.

Přečtěte si také: 11 varovných signálů deprese

Věnujte pozornost spouštěčům

Pokud víte, že vás nějaká emoce silně ovládá, věnujte pozornost situacím, v nichž tyto emoce cítíte, a také svým myšlenkám. Dejme tomu, že jste žárliví. A všimnete si, že žárlivost cítíte vždy, když se cítíte nechtění. Takže když si třeba dva vaši přátelé vyjdou ven bez vás, ovládne vás žárlivost a vy s nimi pak dlouhou dobu nemluvíte nebo se s nimi kvůli tomu dokonce pohádáte.

Uvědomte si ale, že vaši žárlivost nevzbudila situace samotná, ale vaše myšlenka (mí kamarádi mě nemají rádi a nechtějí se se mnou stýkat). A když si uvědomíte, že tato myšlenka není ani pravdivá (vaši kamarádi s vámi jindy čas tráví rádi), vaše žárlivost ztratí na síle. Pak už jste pánem situace vy, ne vaše emoce – vy si zvolíte, jak chcete na danou situaci zareagovat.

Jakmile tedy začnete cítit, že se vás nějaká emoce začíná chápat, zeptejte se sami sebe, zda ji způsobila pravda nebo jen vaše domněnka.

Napište si to

Psaní může být velkým pomocníkem. Zkuste si každý den udělat čas a sepsat si, jaké emoce jste během dne prožili a co je způsobilo. A pokud nemáte čas si to vše sepsat, zkuste se nad tím aspoň zamyslet.

deník, psaní deníků, vypsat se z problémů

Vaše emoce jsou jen a pouze vaše zodpovědnost

Může se stát, že emoce v nás vyvolávají druzí lidé. Třeba vás rozčiluje kamarád, který neustále chodí pozdě. Ale za emoce, které v nás vzbuzují slova a skutky jiných lidí, jsme zodpovědní jen my. Reakční emoce jsou založeny na našem pohledu na svět a na našem vnímání.

Pro někoho může být to, že přijde o pět minut později, naprosto normální věc a vůbec ho nenapadne, že vás to tak rozčiluje. Zkuste proto mít na paměti, že jsme každý jiný, a zkuste být shovívaví. Je to těžké, někdy velmi, ale osvojit si tuto schopnost stojí za to.

Přečtěte si také: Rychlá pomoc při akutním stresu

Dejte tomu čas

Někdy jsou reakční emoce velmi silné a je tedy důležité se lidem nebo situacím, které je vzbuzují, nějakou chvíli vyhýbat. A dát si čas vychladnout. Nikdy nic nedělejte pod vlivem silné emoce! Zklidněte se a vše si v klidu promyslete – teprve potom jednejte.

Toto pravidlo se netýká jen negativních emocí. Jednání pod vlivem silných pozitivních emocí vás může rovněž dostat tam, kam byste nechtěli. Co všechno špatného už lidé udělali ve jménu lásky…

Alkohol a řešení problémů alkoholem

Vytvořte si mantru

Vše, co bylo výše zmíněno, zní tak jednoduše, že? Ale někdy se ocitneme v situaci, ze které nemůžeme uniknout a dát si čas na zklidnění. Nebo nás ovládne emoce tak silná, že jsme jakoby v transu a vůbec si neuvědomujeme, co děláme. Jako pomůcka pro tyto případy vám může sloužit mantra. Mantrou může být jedno slovo nebo celá fráze. Něco, co ve vás vzbuzuje klid a dobrou náladu. To by vám mělo pomoci nenechat se emocí ovládnout.

Hlavně mějte neustále na paměti jednu důležitou věc – vy nejste vaše emoce! Je jen a pouze na vás, jestli budou vaše emoce ovládat vás nebo vy je. Je to ale proces, tak buďte trpěliví. A až se naučíte emocím nepodléhat, až se naučíte, co je ve vás vzbuzuje a jak se tomu bránit a pracovat s tím, pochopíte, kdy jsou vám emoce ku prospěchu a kdy je naopak dobré převzít nad nimi kontrolu.

K ovládnutí svých emocí vám skvěle poslouží online terapeutický kurz, díky kterému na sobě budete moci zapracovat sami v pohodlí domova. Zbavíte se díky tomu svých problémů a starostí, které vás trápí.

starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

Lída Špačková
Lektorka, terapeutka a autorka Lidoll terapeutických panenek©. Při své práci pomohla stovkám lidí, aby se zbavili svých problémů a strachů a dosáhli spokojeného života. Je autorka online terapeutického kurzu a unikátních terapeutických panenek. Inspiruje lidi, jak žít radostně a svobodně, aby se zbavili svých starostí a plnily si své sny.
  • online terapeuticky program
  • Minikurz ZDARMA!
    V 7 emailech pochopíte, jak si myšlením ovlivňujete život a objevíte způsob, jak své starosti vyřešit. Zadejte email, kam vám minikurz zašleme.
  • Rubriky
  • Štítky
  • Nejnovější příspěvky
  • online terapeuticky program
  • terapeuticke panenky