Pečujte o sebe a budete se cítit lépe a sebevědomě

min. čtení

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Pečujte o sebe a budete se cítit lépe a sebevědomě

Často se stává, že samou péčí o druhé zapomínáme sami na sebe. Ale v době, kdy jeden ze čtyř lidí trpí nějakou formou psychické nemoci, by mělo být naše zdraví a psychická pohoda prioritou číslo jedna. Zvláště, když to nemusí nutně stát moc času, ani úsilí.

TIP: Na konci článku vyzkoušejte Test sebevědomí ZDARMA. ✅⬇️

Najít si na sebe čas není vždy jednoduché

Péče o sebe je v podstatě způsob identifikace vlastních potřeb a tužeb a následně podnikání aktivních kroků k jejich naplnění. A nezáleží na tom, jak malé tyto kroky jsou. Může jít o něco velmi jednoduchého a rychlého jako je sprcha nebo sklenka vody. Nebo třeba něco náročnějšího jako příprava a konzumace dobrého jídla či cvičení.

Pro mnoho lidí zní tyto úkony jednoduše a vlastně je řada z nás považuje za automatické. Není těžké se jich držet, pokud jsme psychicky v pořádku. Jakmile ale prožíváme těžké období, může být velmi obtížné donutit se např. jíst. V takových situacích nemáme žádnou energii a ani chuť, necítíme se motivováni k tomu cokoliv dělat.

Dalšími příznaky může být odtažitost a nechuť k jakémukoliv kontaktu s druhými či neschopnost užívat si věci, které děláme rádi. Může být také těžší soustředit se nebo si něco zapamatovat. Psychické problémy často znemožňují péči o sebe sama.

Rutina jako šikovný pomocník

Jakmile o sebe začnete pečovat pravidelně, stane se z těchto úkonů zvyk a bude pro vás daleko jednodušší je provádět, i když se nebudete cítit nejlépe. Péče o sebe je navíc důležitou součástí rehabilitace a uzdravování. Udržovat se psychicky v pořádku není jen o lécích a terapii. Zahrnuje to také spoustu věcí, které se liší člověk od člověka.

Pokud si najdete v každodenní rutině něco, co vám pomáhá vypořádat se s úzkostmi, stresem, smutkem či vztekem, pak jste na správné cestě najít si to pravé pro sebe, co vám pomůže mít kontrolu i nad celým svým životem a psychickým zdravím.

Přečtěte si také: Sebevědomí a vzhled těla

Právě rutina je něco, co je v tomto ohledu velmi nápomocné. Snažte se vstávat každý den ve stejný čas, choďte ve stejný čas také spát a každý den jděte alespoň na chvíli ven. Tyto činnosti vám pomohou zlepšit motivaci a přispějí také k lepší náladě.

Vše si zaznamenávejte

Každý den nás čeká plno úkolů, které musíme splnit. Zkuste si je rozdělit do tří skupin: úspěch, potěšení a odpočinek. Dbejte na to, aby byl jejich poměr vyvážený. Máte-li mnoho povinností a jen málo času na příjemnosti, snadno se dostanete do začarovaného kruhu špatné nálady a psychiky.

Díky tomuto jednoduchému pojmenování pro vás bude jednodušší tyto úkoly plnit a dosahovat svých cílů. Někomu se to lépe podaří, pokud si bude vést deník. Pokud si napíšete, co jste jedli, jak jste se přes den cítili, co na vás jak působilo, snadněji uvidíte místa, ve kterých se lze zlepšit.

Další den pro vás bude jednodušší dát si větší pozor na věci, kvůli kterým jste se den předtím cítili špatně, a zkusíte to jinak. Také si lépe uvědomíte, co vám dělá dobře a bude pro vás jednodušší se těmto činnostem věnovat častěji.

I malé krůčky vás dovedou k cíli

Může se stát, že naše psychické problémy jsou natolik závažné, že je nutné podstoupit speciální léčbu. Ta může zahrnovat terapii, skupinovou terapii, schůzky s odborníkem i léky. Péče o sebe vám může pomoci cítit se lépe a sebevědoměji, může vás naučit, jak zvládat těžké situace a jak se uvolnit.

Ne vždy vás ale zbaví všech problémů a nevyléčí vás. Ale už jen to, že s ní začnete, je velmi důležitým krokem. Pokud máte problém vůbec vstát z postele nebo se jít projít, může pro vás být jednodušší a hlavně prospěšné zaměřit se na věci, které udělat prostě musíte – umýt se nebo obléci. I takové drobnosti totiž vysílají vaší mysli jasný signál – záleží mi na sobě a pečuji o sebe.

Už jen to vám dokáže zvednout sebevědomí i náladu. A postupně se budete cítit lépe a zvládnete toho mnohem víc.


Tags

Inspirace, Sebevědomí, Štěstí, Zdraví


You may also like

MEDITACE: Naučte se jednoduché meditování se svými dětmi
11 způsobů, jak se vypořádat s narcistním rodičem