Jak skoncovat se zlozvykem jednou provždy

min. čtení

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak skoncovat se zlozvykem jednou provždy

TIP: Na konci článku vyzkoušejte Test sebevědomí ZDARMA.

Už nebudu chodit do postele tak pozdě! Po večeři už si nebudu dávat nic sladkého! Nebudu už takový pecivál a začnu se více hýbat! Přestanu tolik zírat do mobilu a budu si více číst!

Poznáváte se? Proč je pro nás tak těžké skoncovat se zlozvyky? A proč si je vůbec vytváříme, když je vlastně nechceme?

Se zlozvyky se potýká každý z nás

Všichni máme nějaký špatný zvyk, kterého bychom se rádi zbavili. A asi všichni známe ten pocit večer před ulehnutím, kdy si říkáme, že zítra už s tím opravdu něco uděláme!

Jenže pak přijde nový den, my jsme pořád stejně unavení, máme pořád málo času a ke změně se opět nedostaneme. A večer se cítíme o něco hůř než den předtím.

Cítíme se poraženě a cítíme také vinu za to, že jsme ani dnes nedokázali být lepší a že jsme neodolali vábivému volání našeho zlozvyku.

Někdy také propadneme beznaději, že žádný den nebude lepší a že nikdy nedokážeme být dost silní na to, abychom se špatného a nechtěného zvyku jednou provždy zbavili.

Nebojte se – je to možné! Pojďme se nejdříve podívat, co to vlastně zlozvyk je a jaký má vliv na naši mysl i tělo.

Náš mozek nemá rád změny

Co je vlastně zvyk? Ať špatné či dobré, zvyky jsou rutinní činnosti, které provádíme skoro automaticky. Usnadňují nám život, protože nad nimi nemusíme přemýšlet.

Limbický systém v našem mozku má tuto pravidelnost rád a kdykoliv, kdy se snažíme nějaký zvyk změnit, aktivuje reakci bojuj-uteč-zamrzni.

Tím nás chce donutit, abychom od svého nového chování upustili a vrátili se zpět do zajetých kolejí. Jakýkoliv pokus o změnu vnímá naše mysl jako hrozbu. Je to dáno vývojem, kdy nás měly zvyky chránit a zajišťovat přežití našeho druhu.

Přečtěte si také: 13 způsobů, jak se namotivovat, když se vám nechce

Mozek samozřejmě neřeší, jestli je pro nás daný zvyk dobrý nebo špatný. Ale ví, že je dobré, když se svých zvyků držíme. Při jejich provádění proto do těla uvolňuje dopamin, který způsobuje, že se cítíme šťastní.

A naopak, když se pokoušíme své chování změnit, mozek se tomuto pokusu aktivně brání. Právě kvůli tomu je tak těžké zbavit se zlozvyku a začít dělat věci jinak.

Jak skoncovat se zlozvykem

Zbavit se zlozvyku zvládne každý

Změnit některé věci je velmi těžké a u změny chování a nastavení našeho mozku to platí obzvlášť. Je důležité si uvědomit, proč je tak náročné přestat s nějakým zlozvykem a vytvořit si zdravý a „dobrý“ zvyk.

Mnoho lidí totiž kvůli této neschopnosti ztrácí svou motivaci. Mají pocit, že prostě nejsou dost silní nebo dost dobří a že se jim to nikdy nepovede. To si opakují tak dlouho, až tomu sami naplno uvěří, a o změny se přestanou pokoušet – a k těm tedy logicky nikdy nedojde.

Přenastavit mozek je ale možné a zvládne to úplně každý. Jen to někomu trvá déle a od některých lidí to vyžaduje více síly a pevné vůle než od jiných.

Přestaňte se srovnávat s ostatními, zatněte zuby a začněte měnit svůj život k lepšímu, pěkně krůček po krůčku. Vyzkoušejte následující postup a brzy zaznamenáte první úspěchy.

Najděte důvod, proč se chcete změnit

Ještě před tím, než se pustíte do nutných změn, je důležité si ujasnit, proč se vlastně chcete změnit. Čím osobnější vaše motivace je, tím silnější bude a tím více vám bude pomáhat v těžkých chvílích. Někdy si v této fázi uvědomíme, že se vlastně ani změnit nechceme.

Často jsme do změn tlačení okolím, ať už širokým skrz sociální média, nebo tím nejbližším. Jestliže vaše motivace nevychází z vás, je logické, že je pro vás tak těžké se změnit.

Takové motivace nejsou pevné a podvědomě se dotyčným změnám bráníme. A někdy se kvůli tomu dokážeme ve svém úsilí sami pěkně sabotovat.

Uvědomte si, co za vaší touhou změnit se doopravdy leží. Pokud chcete trávit více času s dětmi, být zdravější a spokojenější, vyspanější a s více energií, kterou pak můžete věnovat svým koníčkům či zlepšování se – takové motivace je snazší si udržet a dokážou nás nakopnout, když je třeba.

Odhalte spouštěče

Teď už víte, proč se chcete změnit. Ujasnili jste si svou motivaci a víte, proč se snažíte zbavit zlozvyku a začít dělat věci jinak.

V dalším kroku musíte přijít na to, jaké vnitřní nebo vnější faktory spouští váš zlozvyk. Tenhle úkol není jednoduchý a zabere vám možná více času.

Budete muset zkoušet, v jakých situacích dochází k vytvoření touhy po zlozvyku, a kdy mu naopak dokážete odolat. Jakmile pocítíte potřebu se zlozvyku dopustit, zamyslete se, kde a kdy právě jste, co se děje nebo stalo a hlavně jak se cítíte.

Přečtěte si také: Jak si vytvořit návyk na cvičení každý den

Není špatný nápad si tyto informace zapsat, abyste je mohli příště porovnat. A čím podrobnější budete, tím lépe.

Nakonec totiž odhalíte vzorec, z kterého jasně uvidíte, že tendence k zlozvyku máte třeba v určité náladě, denní době nebo při určitém počasí apod.

Zlozvyk a jak s ním jednou provždy skoncovat

Jak na změnu chování

Změnit své chování je nejtěžší část zbavování se zlozvyku. Těžké na této fázi je především to, že každý jsme natolik odlišní, že neexistuje jeden jediný způsob, který by vyhovoval všem. Typy zlozvyků jsou různé i situace, ve kterých jim podléháme.

Máme jiné možnosti, jiné zkušenosti i pohled na svět – a to vše náš přístup k zlozvykům výrazně ovlivňuje. Musíte tedy trochu hledat, abyste našli ten správný způsob, který bude tím nejlepším právě pro vás.

Někdy stačí změnit okolnosti, například když se pokaždé při ranní cestě do práce stavíte do pekárny pro oblíbený muffin, stačí vám jednoduše změnit trasu.

Pokud to ale není možné, zkuste „menší“ změnu a místo čokoládového muffinu s polevou si dejte zdravější borůvkový nebo ovesný. Nejde nám o to, abychom hned v prvním kroku docílili úplné dokonalosti.

Postupovat po menších krůčcích je jednodušší a zajistí nám to, že u svého snažení zůstaneme.

Na co si dát pozor?

Naším dalším cílem je vyhnout se přístupu „všechno, nebo nic“. Ten totiž vede k rychlému vyhoření, kvůli kterému máme tendenci se změnami přestat. Chodíte spát o půlnoci, ale rádi byste byli v posteli už v deset?

Začněte pomalu a zkuste chodit spát o 15 minut dřív. Až to pro vás bude normální, uberte dalších 15 minut. Tato metoda malých krůčků je sice pomalá, její výsledek je ale zaručený. Některé zlozvyky nás přepadnou velice silně jako třeba náhlá chuť na něco nezdravého. Tyto popudy jsou sice intenzivní, ale netrvají dlouho.

Až příště pocítíte příval touhy „zlobit“, zkuste se něčím zabavit a odlákat svou pozornost. Často pomáhá krátká procházka na čerstvém vzduchu.

V extrémnějších případech můžete vyzkoušet metodu studeného a teplého. Opláchněte si obličej ledovou vodou, dejte si teplou sprchu nebo poválejte kousek ledu v ústech. Kontakt s výraznými teplotami dokonale odláká pozornost našeho mozku.

Připomínejte si, že cesta k úspěchu je klikatá

Dopředu se připravte na to, že budete dosahovat úžasných úspěchů, ale čeká vás také velké množství tvrdých pádů. Některé dny budou snadné a v jiné dny nebudete schopní nic z výše popsaného použít.

To je problematické zejména u úzkostnějších typů a lidí, kteří považují cokoliv menšího než úplné vítězství za selhání.

Je-li to i váš případ, zkuste si představit následující situaci: přijde za vámi váš blízký přítel, který se cítí hrozně, protože právě snědl tabulku čokolády a kvůli tomu úplně zničil své snahy o hubnutí – jak byste zareagovali? Posmívali byste se mu, byli byste na něj zlí a nebo byste se ho snažili utěšit, povzbudit a pomoci mu?

Chovejte se k sobě úplně stejně. Další důležitou věcí, kterou si musíte uvědomit je, že většina z toho, co vás napadá během těžších chvil, nejsou fakta – jsou to jen domněnky. A tak byste je měli také brát.

Vyzkoušejte TEST SEBEVĚDOMÍ a ihned zjistíte, jak na tom s vaší sebe-důvěrou. Získáte i cenný bonus.


Tags

Motivace, Stres, Zdraví, zdravý životní styl, zlozvyk


Přečtěte si také