Jak překonat nízké sebevědomí

Nemůžete se zbavit pocitu, že nejste dost dobří a nic dobrého si nezasloužíte? Nízké sebevědomí a s ním spojené pochybnosti trápí čas od času každého. Tady je seznam těch nejčastějších spolu se způsoby, jak se jich zbavit – jednou a provždy!

1. Nesnášíte sami sebe

Sebe-nesnášenlivost se projevuje vztekem a frustrací směřujícím k vlastní osobě a také neschopností odpustit si i tu nejmenší chybu. Prvním krokem je umlčet toho otravného kritika ve vlastní hlavě.

Naučte se mu odporovat a připravte si pozitivní odpovědi na každou jeho stížnost. Řiďte se jednoduchým pravidlem: to, co byste neřekli svému nejlepšímu příteli, neříkejte ani sami sobě.

2. Jste posedlí touhou po dokonalosti

Perfekcionismus je jedním z nejvíce zničujících aspektů nízkého sebevědomí. Perfekcionisté žijí neustále s pocitem selhání, protože jakýkoliv jejich úspěch jim nepřipadá dostatečný.

Naučte se nastavovat si rozumná očekávání a hranice. Uvědomte si, že mezi tím neuspět v jedné věci a být neúspěšný člověk je velký rozdíl – naučte se ho rozlišovat.

3. Nesnášíte své tělo

Nízká sebedůvěra často souvisí se špatnou představou dokonalého těla. To může ovlivňovat náš způsob chování, práce či stravování. Cpeme se nezdravými věcmi, protože si myslíme, že na zdravé a kvalitní potraviny nemáme nárok.

Přestaňte se srovnávat s druhými lidmi a naučte se přijímat se takové, jací jste. Věnujte svému tělu dostatečnou péči a preferujte zdravý životní styl.

4. Myslíte si, že jste neschopní

Nízké sebevědomí má často za následek, že se cítíme být méně úspěšní než druzí. Máme pocit, že jsme méněcenní. V takovém případě je důležité si uvědomit, že naši hodnotu neurčují lidé kolem nás, ale my sami. Každý z nás je jedinečný a má své jedinečné kvality, nikdo není lepší nebo horší. Naučte se rozpoznávat své silné stránky a buďte na ně patřičně hrdí.

Přečtěte si také: Jak posílit svoje sebevědomí

5. Jste přecitlivělí

Přecitlivělost je jedním z nejbolestivějších příznaků nízké sebedůvěry. Přecitlivělí lidé se často rozčílí, ať už kvůli kritickému komentáři na jejich osobu, nebo zdánlivě nevinné poznámce. Zkuste si nejdříve konkrétní poznámku zanalyzovat – je pravdivá? Je opravdu mířená přímo na mě? A pokud ano, naučte se bránit a postavit se za sebe. Je-li nefér, řekněte to. A je-li fér, přijměte ji.

6. Neustále se něčeho bojíte

S nízkým sebevědomím se také často pojí strach a víra, že nejsme dostatečně mocní změnit věci kolem sebe. Snažte se v takových chvílích svůj strach konfrontovat s fakty.

Bojíte se něčemu postavit, protože cítíte, že to nezvládnete. Jak moc je to doopravdy reálné? Jedním z účinných pomocníků v boji se strachem je naučit se svým strachům postavit – začněte od těch nejmenších.

Přečtěte si také: Vše, co potřebujete vědět o strachu a fóbiích

7. Často jste naštvaní

Vztek může v kombinaci s nízkou sebedůvěrou dosahovat neskutečných rozměrů. Pokud o sobě špatně smýšlíme, myslíme si, že naše pocity nejsou tak důležité jako pocity druhých. Hromadí se v nás frustrace a pak stačí jen maličkost a my vybouchneme. Neduste zlobu v sobě a vyjádřete ji ihned. Nejde-li to, naučte se zklidnit – dýchejte pomalu a hluboce a zkuste na nic nemyslet.

8. Snažíte se zalíbit druhým

Častým problémem lidí s nízkým sebevědomím je pocit, že musí potěšit všechny ve svém okolí, aby si zasloužili jejich respekt a lásku. Pak se ale mnohdy cítí využívaní.

Naučte se proto říkat ne a uvědomte si, že vaše hodnota nesouvisí s tím, co si o vás myslí druzí lidé. Ti správní vás budou mít rádi takové, jací jste, a ne proto, že pro ně něco děláte. Naučte se také být čas od času sobečtí.

Lektorka, terapeutka a autorka Lidoll terapeutických panenek©. Při své práci pomohla stovkám lidí, aby se zbavili svých problémů a strachů a dosáhli spokojeného života. Je autorka online kurzu "Cesta životem" a unikátních terapeutických panenek. Inspiruje lidi, jak žít radostně a svobodně. Aby se zbavili svých starostí a plnily si své sny.