7 způsobů, jak na Vánoce prožít méně stresu

min. čtení

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 7 způsobů, jak na Vánoce prožít méně stresu

Vánoce. Pro někoho čas plný radosti, smíchu, optimismu, klidu, zábavy, času s rodinou, přáteli, dobrým jídlem, dárky a nádhernými chvílemi. Pro jiné jsou Vánoce symbolem stresu, úzkosti, smutku, frustrace, spěchu, samoty, zklamání, přepracování, přejedení a také šíleně vysokých útrat.

Vánoce plné stresu

Pro mnoho lidí je období Vánoc velmi stresující. Zejména kvůli všemu tomu nakupování, vaření, pečení, uklízení nebo cestování. Děsí nás davy lidí. Znechucují reklamy, které nám říkají, co prostě musíme mít. Bojíme se, že někoho špatně obdarujeme. Netěšíme se na povinná rodinná setkání, kde budou i ti, se kterými moc nevycházíme.

Před námi je vidina té spousty jídla a pití, které budeme muset zkonzumovat a už dopředu nás trápí kila navíc… Problém je, že naše tělo na stres reaguje po svém a může nám trvat opravdu dlouho, než se zotavíme. Naštěstí existuje hned několik způsobů, jak z děsivých Vánoc udělat opravdové svátky plné klidu a pohody.

1. Hodně spěte

Během spánku naše tělo regeneruje, takže jeho důležitost je nasnadě. Podle výzkumů je nutných alespoň 6 nepřerušovaných hodin spánku za noc. Jinak je v těle vyšší úroveň kortizolu, která může způsobovat úzkost a fyzické problémy. Snažte se udržet nějakou pravidelnost v tom, kdy chodíte spát a kdy vstáváte. Jinak vás po skončení svátků mohou překvapit problémy se spaním a depresivní nálady.

2. Berte si oddechový čas

Především v časech plných napětí je důležité si zajistit alespoň chvilku na odpočinek a relaxaci. Jen tak budete psychicky i fyzicky v pořádku. Stačí klidně 5 minut, během kterých nemusíte nic řešit, jen se uvolníte a zklidníte. Tím ze sebe dostanete nashromážděný stres a i ty nejnáročnější dny budete zvládat levou zadní.

20 minutová relaxace vás uvolní ještě více. Zkuste si ten čas udělat. Jak začít s relaxací se dozvíte v článku: Meditace a relaxace pro začátečníky

Pokud se je již stresu příliš a potřebujete praktické kroky, jak akutní stres zmírnit, přečtěte si článek, ve kterém se dozvíte jak se nahromaděného stresu zbavit: Rychlá pomoc při akutním stresu

3. Dávejte pozor na to, co jíte

Přejedení všemi těmi svátečními dobrotami je jednou z nejčastějších příčin stresu během Vánoc. Může za to všechen ten cukr, který do sebe dostáváme ve velkém množství za poměrně krátký čas. A samozřejmě, pokud se měsíce snažíte zhubnout a najednou nejste schopni se uhlídat, psychicky vás to příliš nepovzbudí. Jezte pomaleji a po menších dávkách, klidně i vícekrát za den. O přínosech pomalého jedení se dočtete i v článku: 5 důvodů, proč jíst pomalu

4. Mějte přehled o tom, co jste vypili

Sváteční pití v sobě obsahuje nejen zrádný alkohol, ale často i cukr a kalorie – a to vše může zvyšovat úroveň úzkosti. Alkohol ovlivňuje naši náladu a náš nervový systém. I když se během pití možná cítíte dobře, věřte, že později pocítíte i ty negativní důsledky. Dbejte tedy na to, abyste to s pitím nepřeháněli, ochráníte tak své tělo, mysl i náladu.

5. Užijte si každou sváteční chvíli

Během svátků máme často tendenci vracet se k minulosti nebo uvažovat nad budoucností. Ne vždy to ale dokážeme v pozitivním smyslu, většinou spíše litujeme, bojíme se a při těchto myšlenkách se necítíme vůbec dobře. Naučte se žít v přítomnosti a vychutnávat si krásné okamžiky, které se právě teď dějí kolem vás. Zjistíte, že Vánoce jsou plné momentů, které stojí za to prožít.

6. Snižte svá očekávání

Velmi častou příčinou vánočního stresu jsou naše přehnaná očekávání. Myslíme si, že věci by měly být tak a tak, jenže ony takové často nejsou. Kvůli tomu jsme pak zklamaní a plní úzkosti a stresu. Zapamatujte si, že jen proto, že si něco umíte představit, to tak ještě nemusí být. Nemusíte věřit všemu, co projde vaší myslí. S nižšími očekávání si všechno užijete daleko lépe a radostněji.

A pokud vás vaše představy doslova ničí, je nejvyšší čas s tím začít něco dělat. Ideální je si zpracovat své negativní myšlenkové programy, které vám způsobují veškeré problémy a trápení v životě. Na to vám ideálně poslouží online kurz Cesta životem

7. Dělejte věci tak, jak to vyhovuje vám

O Vánocích daleko více než jindy cítíme, že se od nás něco očekává. Pokud se nám do toho ale nechce, přijde na řadu stres a úzkost. Jenže v některých případech jde o mylné domněnky. A v případě, že ne, musíte si uvědomit, že vy jste zodpovědní za své štěstí, nikoliv za štěstí druhých. Dělejte si věci po svém a pokud se vám něco dělat nechce, řekněte prostě ne.

Hidden Content

Tags

Štěstí, Stres


You may also like

MEDITACE: Naučte se jednoduché meditování se svými dětmi
11 způsobů, jak se vypořádat s narcistním rodičem