5 tipů na to, jak být v přítomném okamžiku

Zkuste na chvíli zavřít oči a soustředit se pouze na svůj dech, na vůně a zvuky v okolí. Veškeré myšlenky, které vás napadají, jemně odstrčte pryč. Není to moc lehké, že? A právě to znamená být v přítomném okamžiku. Je to jedna z metod, jak dosáhnout šťastného stavu mysli, a na následujících řádcích se dozvíte, jak se bytí v přítomném okamžiku naučit.

Základní princip zen buddhismu

Být v přítomném okamžiku znamená, že si uvědomujeme, co zrovna právě teď cítíme a co děláme – a nemyslíme na nic jiného. Nejde o meditaci, protože při té se snažíme nemyslet vůbec na nic, vyprázdnit si hlavu. Když jsme ale v přítomném okamžiku, naše smysly fungují perfektně, vše si silně uvědomujeme a vnímáme o dost intenzivněji než jindy.

Nejde to neustále, protože nás někdy přepadnou myšlenky na minulost nebo budoucnost. Ale podle zen buddhistů jen ten, kdo dokáže být v přítomném okamžiku, dokáže být doopravdy šťastný, a proto určitě stojí za to se to naučit.

Meditace, relaxace a žití v přítomném okamžiku

1) Děti

Zažili jste někdy dítě, které usedavě plakalo a najednou – jako mávnutím kouzelného proutku – se usmívalo a bylo spokojené? To je právě schopnost být v přítomném okamžiku. Pokud dítě např. upadne, lekne se a jako reakce se objeví pláč. Po chvíli ale leknutí pomine, tím pomine i důvod k pláči a dítě přestane plakat. Leknutí je věcí minulosti, ne přítomnosti.

Nebo zkuste někdy pozorovat děti při hře, třeba na piráty. V tu chvíli se děti ocitnou na pirátské lodi a z jejich okolí se stane rozbouřené moře. V takových momentech jsou děti naprosto zabrané do hraní a nelámou si hlavu s tím, co bude nebo co bylo.

2) Kočky

Zvířata jsou díky pudům téměř neustále v přítomnosti a nejlépe je to vidět na kočkách. Ať už je kočka predátorem nebo roztomilým mazlíčkem, je jen tím, a to úplně. Kočka v jednu chvíli tiše leží, nechává se hladit a spokojeně přede – a najednou se po vás ožene, zasyčí a uteče pryč. V jednu chvíli jí vaše hlazení bylo příjemné, vzápětí ne, a tak prostě utekla.

Kočka má to štěstí, že nad tím (na rozdíl od nás) nemusí přemýšlet. Reaguje pouze na to, co je tady a teď.


starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

3) Jídlo

Už dlouho máte chuť  na zmrzlinu a konečně jste si ji koupili. Přijdete domů, vezmete si lžičku, sednete si, otevřete zmrzlinu a – vychutnáváte si. Máte zavřené oči a cítíte, jak se vám zmrzlina rozpouští na jazyku, jak vám klouže do krku a dál do žaludku. Cítíte její chuť a chlad a jste naprosto spokojení. A naprosto v přítomném okamžiku.

Přečtěte si také: 10 kroků, které vám pomohou ke štěstí. 

4) Uklízení

Jednotvárná, skoro až nudná činnost je pro bytí v přítomnosti naprosto ideální. Často se nám při takové činnosti „vyprázdní hlava“. Až budete příště třeba utírat prach, zkuste nemyslet na nic jiného a vnímat jenom to, co právě děláte – vnímejte pohyb, kterým prach utíráte, vnímejte to, jak prach postupně mizí a objevuje se čistá plocha pod ním.

A vnímejte také pocity, které přitom zažíváte. Utírání prachu, vysávání, umývání nádobí nebo jiný způsob úklidu jsou navíc činnosti, kterým se věnujeme poměrně často. A tak máme mnoho příležitostí bytí v přítomném okamžiku procvičovat.

Relaxace a meditace při uklízené

5) Pohlcení

V přítomném okamžiku už jste během svého života byli mnohokrát. Dokážete si vzpomenout, kdy jste se naposledy nechali nějakou činností naprosto pohltit? Kdy jste se soustředili jen a pouze na danou činnost a nemysleli jste vůbec na nic jiného? Kdy pro vás celý okolní svět zmizel? Možná se vám to stalo při práci, při sportování, při zahradničení nebo opravování, při šití, malování, psaní – při čemkoliv.

Zapamatujte si tyto chvíle a snažte se, aby jich bylo co nejvíce. Právě v takových chvílích jste v přítomném okamžiku a právě v takových chvílích můžete být naprosto a bezpodmínečně šťastní.

Pokud jste však zahlceni starostmi, které ne a ne dostat z hlavy. Pak se budete těžko dostávat do přítomného okamžiku. Ideální na to je „generální úklid hlavy“. K tomu vám skvěle poslouží online terapeutický kurz, díky kterému se zbavíte svých starostí a problémů.

starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

Lída Špačková
Lektorka, terapeutka a autorka Lidoll terapeutických panenek©. Při své práci pomohla stovkám lidí, aby se zbavili svých problémů a strachů a dosáhli spokojeného života. Je autorka online terapeutického kurzu a unikátních terapeutických panenek. Inspiruje lidi, jak žít radostně a svobodně, aby se zbavili svých starostí a plnily si své sny.
  • online terapeuticky program
  • Minikurz ZDARMA!
    V 7 emailech pochopíte, jak si myšlením ovlivňujete život a objevíte způsob, jak své starosti vyřešit. Zadejte email, kam vám minikurz zašleme.
  • Rubriky
  • Štítky
  • Nejnovější příspěvky
  • online terapeuticky program
  • terapeuticke panenky