7 druhů meditace – vyberte si ten svůj

min. čtení

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 7 druhů meditace – vyberte si ten svůj

Meditace je způsob, kterým lze procvičovat koncentraci a soustředění mysli. Důvodů, proč se meditaci věnovat, je mnoho. V současném uspěchaném světě slouží především jako prostředek k redukci stresu, k relaxaci a celkovému zlepšení psychického i fyzického zdraví. Meditace pomáhá také s chronickými nemocemi jako je deprese, srdeční onemocnění či chronické bolesti.

Způsobů, jak meditaci provádět, je několik. Každému z nás vyhovuje něco jiného a mnoho lidí, kteří se chtějí meditaci věnovat, neví, kde začít. Nabízím vám tedy pohled na 7 různých typů meditace. Snad si mezi nimi vyberete ten, který vám přivede do života, duše i mysli potřebný klid a pohodu.

1. Mindfulness meditace

Mindfulness meditace je proces, ve kterém jste svou myslí plně soustředění na přítomnost. Jste si vědomi toho, co děláte, kde jste a co cítíte. Je to také způsob, jak se naučit nereagovat přecitlivěle na to, co se nám děje. Ideální je klidné a tiché prostředí, mindfulness můžete ale provozovat kdekoliv a kdykoliv. Stačí se zaměřit na pocity a myšlenky, nijak je nehodnotit a pouze sledovat.

Sedící meditující žena

2. Transcendentální meditace

Transcendentální meditace je meditační technika, která spočívá v opakování jednoduché mantry. Tou může být slovo, věta či nějaká fráze, která je vám blízká a která na vás pozitivně působí. Transcendentální meditace se provozuje 20 minut každý den, v pohodlném sedu a se zavřenýma očima. Výsledkem je uvolnění těla i mysli a dosažení vnitřního míru a pokoje.

Přečtěte si také: 11 vědecky potvrzených přínosů meditace

3. Řízená meditace

Řízená meditace, která bývá nazývána také řízená vizualizace, je meditační metoda spočívající ve vytváření mentálního obrazu. Ve své mysli si představíte nějaké místo nebo situaci, ve které se cítíte uvolnění a klidní. Tato meditace je často vedena průvodcem nebo učitelem, proto se jí říká řízená. Doporučuje se při ní využít všechny smysly pro dosažení intenzivního pocitu klidu a uvolnění.

4. Meditace Vipassaná

Vipassaná je indický způsob meditace starý více než 2 500 let. Jejím cílem je dosáhnout vnitřní přeměny pomocí sebepozorování. Toho je dosaženo pomocí hlubokého soustředění a uvědomění si vazeb mezi myslí a tělem. Je to náročnější meditace, která se běžně učí na 10 denním kurzu. Během nich ale nesmíte lhát, krást, být sexuálně aktivní, požívat drogy či zabít jakoukoliv formu života.

Žena sedí a medituje

5. Meditace milující laskavosti (Mettá meditace)

Mettá meditace, označovaná také jako Meditace milující laskavosti, je cvičením, ve kterém se učíte laskavosti vůči sobě i druhým lidem. Provádí se v pohodlném sedu a se zavřenýma očima. Nejdříve začnete tím, že si vybavíte událost, kdy jste se cítili opravdu šťastně, a posíláte si pozitivní energii (větami typu: „Kéž jsem zdravý, šťastný, mám všeho dostatek…“ apod.). Posléze si vybavte své blízké a věnujte laskavé věty jim. Můžete myslet na konkrétní osoby či na lidstvo jako takové.

6. Práce s čakrami

Čakry se pojí s vnitřní energií našeho těla a jsou jakýmsi centry této energie. Podle indického učení rozeznáváme 7 čaker. Každá z nich se nachází v jiné části našeho těla a má svou korespondující barvu. Práce s čakrami je meditační technika, která slouží k uvolnění těla, posílení funkce čaker a tím zlepšení celkového zdraví. Představte si je ve svém těle i s jejich barvou a soustřeďte se na ně.

Přečtěte si také: Meditace pro začátečníky

7. Jóga

Jóga k nám přišla z Indie a existuje mnoho typů a způsobů, jak ji praktikovat. Většinou se ale jedná o sestavu různých pozic (ásan), během kterých má dojít nejen k uklidnění, ale také k rozvoji ohebnosti a pružnosti. Mnoho pozic vyžaduje vysokou úroveň koncentrace a stability, takže je při józe těžké soustředit se na cokoliv jiného a vy jste tak plně v přítomném okamžiku.

Hidden Content


Tags

Inspirace, Meditace, Relaxace, Štěstí


You may also like

MOTIVACE: Proč naše cíle nemusí být nutně produktivní?
MEDITACE: Naučte se jednoduché meditování se svými dětmi