Poznejte sílu mindfulness meditace

min. čtení

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Poznejte sílu mindfulness meditace

Mindfulness meditace pomáhá redukovat stres, dokáže zmírnit bolesti, pomoci s nespavostí a jinými zdravotními obtížemi. Může zahrnovat dechová cvičení, mentální projekci, plné soustředění na tělo a mysl, relaxaci těla a svalů.

Co je to mindfulness meditace?

Mindfulness znamená „vědomý“, mindfulness meditace je tedy „vědomá meditace“, tak také někdy bývá označována. Jde o trénink vědomí, kdy se snažíme mysl soustředit na nějaký zážitek (emoce, myšlenky, vjemy) v přítomnosti.

Zjednodušeně se jedná o plné soustředění na to, co právě prožíváte, a umožnění mysli a tělu zážitek prožít opravdu naplno. Díky tomu, že se oprostíte od každodenních starostí a ruchu všedního dne a věnujete pozornost svému tělu, dovolíte mysli, aby se plně uklidnila.

Jak mindfulness meditaci praktikovat?

Důležité je najít si tiché místo, kde vás nebude nikdo a nic vyrušovat. Posaďte se na židli nebo na zem a hlavu, krk i záda mějte rovná. Nebuďte ale strnulí – je důležité, abyste se cítili uvolněně a pohodlně. Snažte se zahnat všechny vaše myšlenky týkající se minulosti a budoucnosti, soustřeďte se na tady a teď.

Přečtěte si také: 20 způsobů, jak eliminovat stres ve vašem životě

Zaměřte se na svůj dech, uvědomujte si, jak putuje vaším tělem, jak do něj vstupuje a jak z něj vychází. Uvědomujte si, jak se vám zvedá břicho či hrudník a jak se při výdechu uvolňují. Jakmile vám na mysli vytane nějaká myšlenka, zaznamenejte ji a dále se jí nevěnujte.

Pokud máte tendenci se nad ní zamýšlet, začněte se opět plně soustředit na dýchání. Stačí toto cvičení provádět jen pár minut denně, pozitivní účinky mindfulness meditace brzy pocítíte.

Lze mindfulness meditaci provádět i v běžném životě?

Pokud je pro vás těžké najít si každý den byť jen pár minut, které byste mohli strávit v klidu a samotě, nemusíte si zoufat. Výše zmíněná technika je jen jednou možností. Každodenní život nám totiž nabízí hned několik příležitostí, jak praktikovat mindfulness meditaci.

1) Mytí nádobí

Všimli jste si, jak po vás doma nikdo nic nechce, pokud zrovna myjete nádobí? Právě tato chvíle samoty a klidu je ideální pro menší mindfulness meditaci. Vnímejte vodu na svých rukách, pěnu a bublinky, které po sobě zanechává, zvuky, které vydávají jednotlivé kousky nádobí, když o sebe cinkají. Díky tomuto cvičení budete mít uklizeno nejen doma, ale také v hlavě!

2) Čištění zubů

Tento úkon provádíme každý den a téměř většinou jsme při něm také sami. Všímejte si během těch pár minut svých nohou, jak se dotýkají země, tíhy zubního kartáčku ve své dlani, vaší ruky, jak se pohybuje nahoru a dolů, tlaku na vašich zubech, chuti pasty a pěny, kterou vám vytváří v ústech.

Přečtěte si také: Meditace pro začátečníky 

3) Řízení auta

Často se při řízení věnujeme svým myšlenkám: co musíme nakoupit, co jsme měli udělat, ale nestihli jsme to… Snažte se využít sílu své mysli a soustředit se na to, co prožíváte právě teď. Nalaďte rádio na uklidňující hudbu, třeba klasiku, nebo ho úplně vypněte. Pokuste se uvolnit si záda a napřímit se, najděte si pohodlnou polohu rukou a všímejte si intenzivně toho, co se kolem vás děje. Pokud se začne vaše mysl toulat, snažte se ji vrátit zpět do přítomnosti.

4) Cvičení

Sledujete televizi, když cvičíte na rotopedu? Nebo posloucháte svěží hudbu při běhání? Díky tomu nám sice daná aktivita rychleji a příjemněji utíká, zkuste ale tento čas využít jinak a pročistit si trochu mysl. Soustřeďte se na dýchání, na pohyby těla. Vnímejte každý sval, každou končetinu.

5) Chvíle před usnutím

Soustředění se na nádech a výdech pomůže zahnat myšlenky, které nám často brání oddat se spánku. Zklidníte mysl a postupně také tělo. Sledování dechu je ideální nejen pro mindfulness meditaci, ale je prokázáno, že mnoha lidem pomáhá rychleji usnout – a také se vyspat lépe.

Hidden Content

Tags

Meditace, Produktivita, Relaxace, Štěstí, Zdraví


You may also like