27 října

10 způsobů, jak vytvořit zdravé hranice

0  comments

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 10 způsobů, jak vytvořit zdravé hranice

Hranice jsou nezbytnou součástí každého vztahu – a také spokojeného života. Vytvářet prospěšné hranice je ale dovednost, kterou je nutné se naučit. A pro mnoho z nás je to velmi nelehký úkol. Mít zdravé hranice znamená znát a chápat své limity. Zde je 10 způsobů, jak si takové osobní hranice vytvořit.

TIP: Na konci článku vyzkoušejte Test asertivity ZDARMA ✅⬇️

1. Uvědomte si své limity

Nemůžete nastavit zdravé hranice, pokud si nebudete jistí, kde jsou vaše limity. Pokuste se tedy jasně identifikovat své fyzické, emocionální, mentální i duchovní limity. Zvažte, co vše v těchto oblastech ještě dokážete tolerovat, a co už ve vás naopak vyvolává nepříjemné pocity či dokonce stresuje. Řiďte se svými pocity, ty vám nejlépe pomohou nastavit správné osobní hranice.

2. Zaměřte se na pocity

Nejdůležitějšími pocity, kterými byste se měli řídit, jsou nepohodlí a vztek. Zkuste je vnímat na škále od jedné do desíti. Šest až deset patří do „vyšší zóny“. Jestliže se ocitnete v situaci, která ve vás vyvolává pocity z vyšší zóny této škály, zeptejte se sami sebe, co je konkrétní příčinou. Takové pocity zažíváme nejčastěji právě ve chvílích, kdy posouváme své hranice tam, kde je nám to nepříjemné.

3. Buďte přímí

S člověkem, se kterým máme stejný způsob komunikace a vyjadřování myšlenek i pocitů a se kterým se shodneme na našich životních prioritách či našem pohledu na svět, není těžké nastavit zdravé osobní hranice. S lidmi, se kterými toho příliš společného nemáme, to může být velmi náročné. Nebojte se nahlas říci, co je vám nepříjemné, ale nezapomeňte to také vysvětlit.

Vytvořte si zdravé hranice

4. Dovolte si to

Strach, vina a pochybnosti jsou pro nastavování zdravých hranic velké nástrahy. Můžeme se cítit špatně, když něco odmítáme svému partnerovi, dítěti či blízkému příteli. I když nás něco vyčerpává, nutíme se do toho jen proto, že „tak se to přece má dělat“. Někdy máme dokonce pocit, že na nějaké hranice nemáme ani nárok. Respektujte se a své limity a dovolte si vyjadřovat, co chcete a co ne.

Přečtěte si také: Jak komunikovat s někým, kdo je vždy útočný

5. Cvičte sebeuvědomění

Zdravé hranice nejsou o ničem jiném než o uvědomování si svých pocitů a jednání podle nich. Je tedy nezbytní, abyste se naučili svým pocitům naslouchat a snažili se je pochopit. Je to také dovednost, kterou není lehké získat, časem vám ale půjde lépe a lépe. V situaci, ve které se cítíte nepříjemně, se sami sebe zeptejte, co ve vás tuto nevoli vyvolává a co můžete udělat pro nápravu.

6. Nenechte se ovládnout minulostí

Vytvořit si osobní hranice tak, jak vyhovuje nám, může být velmi těžké vlivem toho, jak jsme byli vychováni. Jestliže jste jako nejstarší dítě musel hlídat své mladší sourozence, může pro vás být velmi obtížné říkat v dospělosti ne, pokud jde o pomoc druhým. Opět se zaměřte na své pocity a mějte na paměti, že na nich záleží, stejně jako na vašich potřebách – snažte se jim vyjít vstříc.

Jak si vytvořit zdravé hranice

7. Pečujte o sebe

Starat se o sebe znamená dovolit si být pro sebe na prvním místě. Jakmile o sebe začnete pečovat a starat se o to, aby vám bylo dobře, bude pro vás mnohem jednodušší vytvořit si zdravé hranice. Péče o sebe vás totiž naučí vnímat, co vám dělá dobře, a dopřávat si to co nejvíce.

8. Nebojte se požádat o pomoc

Je mnoho způsobů, jak si nechat pomoci, pokud máte problém s vytvářením zdravých osobních hranic. Existují různí lektoři či podpůrné skupiny, pomoci vám mohou i vaši nejbližší. Poohlédněte se také po knihách, které by vám s nastavením zdravých hranic pomohly.

Přečtěte si také: 5 signálů, že jste ve vztahu manipulováni

9. Buďte asertivní

Vytvořit zdravé hranice bohužel nestačí. Stává se, že i když víme, že lidé okolo nás neovládají telepatii, přesto předpokládáme, že budou vědět, co nám ubližuje. Často tomu ale tak není a v takových situacích je jen na nás, abychom druhým vše dostatečně jasně vysvětlili. Asertivita je velmi důležitý přístup k sobě, ale především k ostatním lidem.

10. Začněte malými kroky

Cvičení dělá mistra, a to platí i v případě vytváření osobních hranic. Najděte si oblast, ve které je pro vás posunutí svých hranic nejméně náročné a nepříjemné. Teprve postupně se propracovávejte k větším výzvám. Zaměřte se na ty oblasti, kde máte úspěch, a netlačte na sebe příliš. Vytvořit zdravé hranice chce čas, odvahu, cvičení a podporu okolí.


Tags

Asertivita, osobní hranice, zdravé hranice


You may also like