Jak přestat být otravným kritikem… ano, i vy!

Všichni máme sklony kritizovat druhé. Je to v lidské povaze. Ale i když je to pro nás tak přirozené, není to vždy užitečné. Díváme se na druhé svrchu a tím mezi námi vytváříme propast. Existuje ale jednoduchá metoda, jak s tím přestat.

Proč přestat s kritizováním

Zkusme se společně na chvíli zamyslet. Někoho vidíme a na základě toho, jak vypadá nebo jak se chová, přisoudíme mu nějaké vlastnosti. A ne nutně dobré, většinou naopak. A to aniž bychom dotyčného vůbec znali! A veškerá naše interakce s dotyčnou osobou tímto končí.

Nesnažíme se ji poznat lépe, pochopit ji a zjistit, jestli byl náš úsudek správný nebo ne. Chování (nebo mluva či vzhled) této osoby nás natolik rozčílily, že ji rovnou odsoudíme. Nesnažíme se zjistit o ní víc, pomocí komunikace jí porozumět a pomocí porozumění postavit most mezi námi.

Jak přestat s kritizováním

Je možné postavit takový komunikační most mezi vámi a všemi lidmi, které kdy poznáte? To asi ne. Postavit takový most vyžaduje mnoho času a snahy – což jsou mimochodem dvě věci, které moc často nevkládáme do ničeho, že? Ale když se budete snažit a věnovat aspoň špetku času a úsilí každý den, brzy projdete velkou změnou. Tady je několik základních bodů, díky kterým můžete přestat být otravným kritikem:

1) Sledujte své myšlenky

Naším cílem je v co největší míře omezit kritické myšlenky. Proto na začátku musíme začít naše myšlenky pečlivě zkoumat. Všímat si, když někoho v myšlenkách kritizujeme. První dny tedy věnujte důkladnému soustředění se na své myšlenky. Pro mnoho z nás je kritika druhých tak automatická, že si ji ani nemusíme uvědomovat.

Přečtěte si také: 7 hlavních problémů ve vztazích a jak je řešit

Navíc často kritizujeme druhé kvůli „maličkostem“, které nám nemusí připadat tak důležité. Jakmile vás při pohledu na někoho napadne kritická myšlenka vůči jeho vzhledu, oblečení, chování nebo způsobu, jakým mluví, věnujte jí plnou pozornost. Může to trvat i dny, než si začnete tyto myšlenky plně uvědomovat, ale je to základ, bez něhož nelze pokračovat, takže si dejte na čas.

starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

2) Měňte své myšlenky

Jakmile si začnete být vědomi svých myšlenek a tendence ke kritice jiných, můžete tyto myšlenky začít měnit. Když vám hlavou projde kritická myšlenka, zastavte ji a věnujte se jí. Polemizujte s ní. Snažte se dotyčného, kterého jste právě zkritizovali, pochopit – proč dělá to, co dělá, nebo proč je takový, jaký je?

Pokud to jde, promluvte si s ním a rovnou se ho zeptejte. Pokud to nejde, použijte svou představivost. Zkuste si představit, že jste v jeho kůži vy. Co by vás mohlo vést k tomu být jako on? Možná něco, co je ve vás z minulosti tak hluboce zakořeněno, že to ovlivňuje vaše chování, aniž byste o tom sami věděli? Něco, co si těžko uvědomujete vy sami, natož aby to bylo zřejmé pro lidi okolo vás?

3) Přijímejte druhé

Díky snaze o pochopení pro vás bude tento krok jednodušší. Teď musíte totiž dotyčného ne kritizovat, ale přijmout. Přijměte druhého člověka takového, jaký je, Přijměte, že se bude chovat tak, jak se chová. Protože sám svět je prostě takový jaký je, a ať se snažíte sebevíc, dokážete z něj změnit jen malý kousíček. A svět zůstane stejný i poté, co vy z něj odejdete. Přijměte to jako fakt. Protože jinak budete dost často frustrovaní.

4) Milujte druhé

Jakmile dokážete někoho přijmout takového, jaký je, zkuste ho milovat. I když ho neznáte. I když jste ho v minulosti nenáviděli. Milujte ho jako svého bratra nebo ji jako svou sestru. Milujte druhé, ať už jsou mladí, staří, bohatí nebo chudí, s dlouhými vlasy nebo s pleší.

Co dobrého vám to přinese? Míra vaší lásky bude pravděpodobně omezená. Ale může pozitivně ovlivnit dva lidi: vás a možná také člověka, jemuž je určena.

Pokud hledáte způsob, jak mít hezké vztahy a žít spokojený život, naučte se, jak se zbavit svých starostí a problémů s novým ONLINE TERAPEUTICKÝM PROGRAMEM. Online kurz si objednejte zde: Online terapeutický kurz !!!

starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

Lída Špačková
Lektorka, terapeutka a autorka Lidoll terapeutických panenek©. Při své práci pomohla stovkám lidí, aby se zbavili svých problémů a strachů a dosáhli spokojeného života. Je autorka online terapeutického kurzu a unikátních terapeutických panenek. Inspiruje lidi, jak žít radostně a svobodně, aby se zbavili svých starostí a plnily si své sny.
  • online terapeuticky program
  • Stáhněte si návod, kde pochopíte, jak si myšlením ovlivňujete život a objevíte způsob, jak své starosti vyřešit.
  • Rubriky
  • Štítky
  • Nejnovější příspěvky
  • online terapeuticky program
  • terapeuticke panenky