11 jídel, která vám zaručeně zlepší náladu

Jsou dny, kdy ráno vstaneme špatnou nohou z postele. A pak jsou dny, kdy nás dokáže pouhá otázka „Dneska jsi vstal špatnou nohou, ne?“ rozzuřit doběla. Naštěstí existují jídla, která nám se špatnou náladou mohou pomoci. Obsahují totiž výživné látky, které mají pozitivní vliv na naši psychiku a my se tak díky nim můžeme zase cítit dobře. A jaké to jsou?

1. Voda

Zdravý životní styl se bez dostatku vody neobejde. Dehydratace může způsobovat bolest hlavy, závrať, nevolnost, ale také pokles nálady či snížení schopnosti koncentrace. Potřebné množství závisí především na váze jednotlivce, doporučuje se ale přibližně 1-2 litry vody denně.

2. Banány

Banány jsou bohaté na vitamíny A, B6 a C, dále také na vlákninu, draslík, fosfor, železo a sacharidy. Především ty mají za příčinu zlepšení nálady a spolu s vitamínem B6 pomáhají tvorbě serotoninu – hormonu štěstí.

Přečtěte si také: Vaše strachy způsobuje cukr. Jezte tyto 3 věci!

3. Listová zelenina

Nedostatek některých vitamínů B je často spojován s nízkou úrovní serotoninu, což vede ke zhoršení nálady, úzkostem a depresím. Listová zelenina, zejména špenát a brokolice, je velmi bohatým zdrojem těchto důležitých látek.

Zdravé potraviny a zeleniny

4. Kuřecí a krůtí maso

Především kuřecí a krůtí prsa pomáhají zvyšovat výskyt tryptofanu, aminokyseliny, která se podílí na tvorbě serotoninu. Ten má na naši náladu výrazný vliv a jeho dostatek tak může vést k jejímu zlepšení. Podílí se také na tvorbě melatoninu, který pomáhá lépe spát.

5. Rybí maso

Omega-3 mastné kyseliny pozitivně ovlivňují funkce mozku, protože stimulují neurotransmitery, chemické látky, které pracují efektivněji. Stačí jedna porce lososa, makrely nebo sardinek týdně a vaše nálada bude viditelně lepší.

6. Ústřice

Toto jídlo je poměrně netypické, jeho pozitivní vliv na naše zdraví je však opravdu významný. Ústřice mají vysoký obsah zinku, který nám dodává energii, a proteinu bohatého na tyrosin, který ovlivňuje naše mentální funkce a zlepšuje náladu.

7. Luštěniny

Komplexní sacharidy, které obsahují luštěniny, zvyšují výskyt serotoninu, díky kterému se cítíme dobře. Stačí jedna porce luštěnin týdně a výsledkem bude nejen zdravý životní styl, ale především klidná a šťastnější mysl. Navíc vás luštěniny také pěkně nakopnou.

8. Obiloviny

Obiloviny jsou nejlepším zdrojem vápníku, který pomáhá zmírňovat stres a úzkost. Dopřejte si několikrát týdně vydatnou misku cereálií a uvidíte, že se brzy budete cítit lépe – po fyzické i psychické stránce.

9. Para ořechy

Para ořechy jsou jedním z nejlepších zdrojů minerálu zvaného selen. Lidé s nízkým obsahem této látky v krvi mají sklony k úzkostem, únavě, podrážděnosti či dokonce k depresi. Stačí přitom jen 3 para ořechy denně, abyste se cítili zdraví a v pohodě.

Přečtěte si také: Nastartuje zdravý životní styl a zlepšete své zdraví

10. Ovesné vločky

Oves má nízký glykemický index, pomalu vypouští energii do krevního oběhu a tím udržuje krevní cukr v rovnováze. A s ním i vaši náladu. Oves navíc také obsahuje důležitý selen. Začněte den miskou ovesných vloček k snídani a budete se cítit dobře.

11. Hořká čokoláda

Také máte někdy pocit, že po čokoládě se zdá být všechno lepší? Je k tomu důvod. Pár kostiček hořké čokolády (70 % a více) uvolňuje endorfiny a zvyšuje úroveň serotoninu. Milovníci čokolády produkují méně stresových hormonů a mají menší potíže s úzkostmi.

Čemu se vyhnout?

Existují však také jídla, která nepatří ke zdravému životnímu stylu a jejichž častá konzumace může vést i k poklesu nálady. Kofein nám sice v prvních chvílích pomáhá, celkově ale může vést k dehydrataci, bolestem hlavy i zhoršení nálady. Stejně tak cukr, který nám sice dodává hodně energie, její úroveň však velmi rychle klesá a s ní i naše nálada.

A v neposlední řadě se vyvarujte nadměrné konzumaci alkoholu, pokud se chcete cítit dlouhodobě dobře. Pokud to přeženeme s alkoholem, následky jsou velmi často bolestivé, a to jak pro naše tělo, tak mysl.

Hidden Content

Lektorka, terapeutka a autorka Lidoll terapeutických panenek©. Při své práci pomohla stovkám lidí, aby se zbavili svých problémů a strachů a dosáhli spokojeného života. Je autorka online kurzu "Cesta životem" a unikátních terapeutických panenek. Inspiruje lidi, jak žít radostně a svobodně. Aby se zbavili svých starostí a plnily si své sny.