Terapeutický průvodce část. 6: Jednotlivé kroky k terapii

Jednotlivé kroky k terapii

V tomto článku ze série Terapeutický průvodce najdete konkrétní postup, co vás čeká před absolvováním terapie. Od ujasnění si svých problémů, výběru terapeuta a terapie, kontaktu, až po následné terapeutické sezení.

Postup před absolvování terapie se dá shrnout následovně:

  1. Ujasněte si, co od terapie očekáváte a jaký problém chcete vyřešit
  2. Výběr terapeuta a terapie
  3. Kontakt
  4. Terapeutické sezení

1. Ujasněte si, co od terapie čekáte a co chcete vyřešit

Popřemýšlejte nad tím, jaký problém chcete vyřešit a jak bude vypadat výsledek, kterého chcete dosáhnout. Rozhodně to vše udělejte ještě před tím, než začnete hledat. Už tohle ujasnění vaše následné kroky povede správným směrem.

2. Výběr terapeuta a terapie

Hledejte na internetu – Je to nejčastější způsob. Je pochopitelné, že se budete snažit najít co nejvíce informací. Hledejte obecné informace o problému, který vás trápí. Poté hledejte člověka, který se zabývá řešením těchto problémů. Až budete porovnávat (jistě vás bude zajímat cena, dostupnost, aj.), vybírejte si spíš terapeuty, kteří mluví o své práci, výsledcích s klienty a vizích, a nejenom ty, kteří se snaží prodat sami sebe. Celkově jsou důvěryhodnější terapeuti, o kterých najdete dostatek různých informací. Jsou to ti, kteří nemají co skrývat.

TIP: Ptejte se lidí kolem vás. Možná budete překvapení, kdo koho zná a dá vám doporučení. Ujasněte si také, jestli chcete, aby terapeut byl muž nebo žena, věk terapeuta, typ terapie, aj.

Fotografie terapeuta vám v mnohém napoví. Důvěřujte svému instinktu. Pokud se vám na fotce nebude něco líbit, porozhlédněte se raději ještě po někom jiném. Ideální je, když má terapeut na stránkách dostupné i video, kde hovoří. Tak nejlépe poznáte, jestli to s vámi pozitivně rezonuje nebo ne.

starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

Udělejte si představu o metodách a stylu, který terapeut při své práci používá. Mnoho terapeutů pracuje s více možnými způsoby a metodami, které vzájemně kombinuje v závislosti na potřebách klienta. Ujasněte si také, jestli chcete dlouhodobé docházení na sezení nebo spíše jednorázovou terapii.

Vybírejte si sami nejen terapeuta, ale i následný kontakt s ním si domlouvejte sami. Nenechávejte to na ostatních. Už prvotní kontakt s terapeutem, jako je domlouvání schůzky, vám o něm mnohé napoví.

Cena. Pokud vám cena nevyhovuje, porozhlédněte se po někom, kdo by pracoval za nižší cenu. I když je otázka, jak to bude s kvalitou. Levnější nemusí znamenat lepší. Při přemýšlení nad cenou terapie je důležité si uvědomit, kolik peněz vlastně stojí věci kolem vás, kolik zaplatíte v restauraci, za kino nebo za dovolenou.

3. Kontakt

Pokud už jste si vybrali svého terapeuta, kontaktujte ho. Můžete mu zatelefonovat nebo mu napsat e-mailem. První kontakt může proběhnout po telefonu, kde už můžete vnímat informace a pocity, jako hlas a způsob, jakým s vámi terapeut komunikuje.

Nenechte se odradit, že vám telefon hned napoprvé nevezme, může být zrovna zaneprázdněný prací. Stejně tak je dobré počítat s tím, že kvalitní terapeut mívá dost klientů a tak nemusí mít ihned volný termín.

Naopak si všímejte určitých varovných signálů. Například pokud se při telefonátu s vámi chová odměřeně nebo nadřazeně, vnucuje vám další služby nebo pokud vyřizuje hovor v průběhu terapie s jiným klientem.

Přečtěte si také: 11 varovných signálů deprese

4. Terapeutické sezení

Být nervózní před setkáním je normální. Terapie nebývají úplně příjemné, protože se pracuje s negativními emocemi a bolestivými vzpomínkami. Proto je důležité, abyste měli z terapeuta dobrý pocit. Společně jste vytvořili atmosféru důvěry a vzájemného respektu, abyste se mohli otevřít a projevovat své emoce.

Terapeuta bude zajímat, co chcete řešit, a bude se snažit se o vás dovědět co nejvíce. Určitě si na úvod připravte, co chcete řešit a co od terapie očekáváte. Jak by měl vypadat výsledek terapie.

Terapeut rozhodně nemá mít kritizující a posuzující přístup. Pokud si myslíte, že se k vám terapeut nechová hezky, řekněte mu to. V takových případech máte i možnost sezení ukončit.

Ptejte se. Samozřejmě terapeut musí zachovávat mlčenlivost a diskrétnost, tak vám neřekne vše. Ale může vám obecně nastínit zkušenosti s daným typem problému nebo vám nastínit možnosti řešení. Díky tomu se můžete lépe zorientovat v řešení vašich starostí.

Hlavu vzhůru, pokud jste našli terapeuta, jste rozhodnutí svůj problém vyřešit a jdete do toho. Nebude to zřejmě procházka růžovou zahradou, ale ta úleva po tom stojí za to.

Pokud se Vám nechcete svoje problémy řešit s někým cizím nebo někam opakovaně docházet na terapie, využijte jedinečné možnosti zpracovat si své starosti jednoduše v pohodlí domova s novým ONLINE TERAPEUTICKÝM PROGRAMEM.

Jak jste na tom vy? Absolvovali jste již nějaký druh terapie? Jaké máte zkušenosti? Co se vám osvědčilo a funguje na vás? Nebo co vám naopak vůbec nefunguje? Podělte se o své zkušenosti. Napište mi, co vám funguje, jaké máte zkušenosti? Ráda vám zodpovím i vaše dotazy.

starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

Lída Špačková
Lektorka, terapeutka a autorka Lidoll terapeutických panenek©. Při své práci pomohla stovkám lidí, aby se zbavili svých problémů a strachů a dosáhli spokojeného života. Je autorka online terapeutického kurzu a unikátních terapeutických panenek. Inspiruje lidi, jak žít radostně a svobodně, aby se zbavili svých starostí a plnily si své sny.
  • online terapeuticky program
  • Stáhněte si návod, kde pochopíte, jak si myšlením ovlivňujete život a objevíte způsob, jak své starosti vyřešit.
  • Rubriky
  • Štítky
  • Nejnovější příspěvky
  • online terapeuticky program
  • terapeuticke panenky