Jak podpořit člověka s depresí

Vztah, v němž jeden z partnerů trpí depresí, je velkou výzvou. Pokud jsou ale oba partneři ochotni mít vztah plný lásky, vzájemné úcty a podpory, pak to jde zvládnout. Trpí-li váš partner depresí, na následujících řádcích se dozvíte několik užitečných informací. Tyto rady se dají samozřejmě aplikovat také na vaše přátelé nebo členy rodiny.

Jak se cítí člověk s depresí

Depresi prožívá každý člověk po svém, ale obecně toto onemocnění způsobuje pocit osamělosti a neporozumění, dokonce i izolace. Někdy je to proto, že lidé v depresi nechtějí svou bolest přenášet na ty, které milují. Jindy je to proto, že jsou takoví lidé zranění nevhodným (i když možná dobře míněným) chováním druhých a nechtějí riskovat, že se budou cítit ještě hůř, než jak se cítí.

Vyjadřovat vlastní pocity je pro člověka v depresi často velkou výzvou, zvláště v partnerských vztazích. Tito lidé mají často zkušenost s tím, že je někdo opustil, protože už jejich stav nezvládal, že je lidé raději ignorovali a nebo jim doporučovali, aby si vzali prášky na hlavu či se nechali spravit u terapeuta.

Člověk s depresí se velmi často bojí, že bude působit nevděčně nebo ukňouraně, a tak se raději společnosti straní.

1. Komunikace je prioritou číslo jedna

Pro člověka s depresí je velký rozdíl mezi „obyčejným“ naštváním a vztekem způsobeným depresí. Je proto dobré se snažit porozumět tomu, že je náš partner víc než jen naštvaný. Všímejte si spouštěčů, varovných signálů a symptomů, poproste partnera, aby vám je vysvětlil. To vám může pomoci lépe pochopit depresi a odpovídat na ni více podporujícím a produktivním způsobem.

Přečtěte si také: 11 varovných signálů deprese

2. Vymyslete si hesla

Pro někoho může být i fyzicky nemožné vyslovit: „Mám depresi“. Nemusíte tomu tak ale říkat, najděte si svůj vlastní jazyk. Můžete se také s partnerem naučit, že když řekne, že mu prostě není dobře, vy budete vědět, že to může znamenat bolavá záda, ale také depresivní stav. Ptejte se partnera, zda se cítí špatně fyzicky nebo emočně a řešte s ním (pokud to chce), v čem spočívají jeho pocity nebo jak mu můžete pomoci.

3. Nesnažte se vyřešit problém

Partneři lidí s depresí se často cítí bezmocní, proto se snaží „vyřešit problém“ nebo svým partnerům radit. Nejdůležitější ale je, abyste se svým partnerem prostě byli. Přijměte tu část vašeho partnera a nepokoušejte se ho změnit. Držte ho za ruce, dívejte se mu do očí a pozorně mu naslouchejte – tím zjistíte, co můžete udělat, abyste partnerovi ulevili.

Povídat si o tom, co si partner myslí nebo co cítí může efektivně zredukovat symptomy. A když váš partner cítí, že je milován, i když se zrovna cítí mizerně, dodá mu to tolik potřebnou sílu.

4. Zajistěte partnerovi základní pohodlí

Teplá koupel, večeře nebo čaj, masáž – to vše může někomu, kdo si zrovna prochází depresí, doslova změnit život. Deprese totiž často lidi nutí myslet si, že jsou méněcenní, nedůležití, neatraktivní. Ukažte svému partnerovi, že deprese rozhodně nemá pravdu!

Deprese a podpora partnera s depresí

5. Vyjadřujte podporu

Lidé s depresí mohou uvěřit, že to, jak se cítí, je výsledkem toho, jací jsou jako lidé – to, že se cítí špatně, znamená to, že jsou špatní lidé. Mohou cítit stud nebo vinu za to, že nejsou schopni ovládat své emoce. Připomínejte partnerovi, že on není jeho deprese, že jde o dvě oddělené a odlišné věci.

Deprese je nemoc a stejně jako u jiných nemocí, na vině není ten, kdo je nemocný. Připomeňte partnerovi jeho silné stránky, jeho úspěchy a on se nakonec bude cítit lépe.

Chcete druhé nejen podpořit, ale zároveň i skutečně pomoci?  

Pokud hledáte řešení na deprese a chcete se zbavit nejen jí, ale svých problémů celkově, je důležité zpracovat si svoje vlastní vnitřní naprogramování a bloky, které vám způsobují vše nepříjemné, co se vám v životě děje. Díky tomu se budete cítit dobře a budete se moci opět radovat ze života.

Pokud hledáte způsob, jak na to a zároveň se Vám nechcete svoje problémy řešit s někým cizím nebo někam opakovaně docházet na terapie, využijte jedinečné možnosti zpracovat si své starosti jednoduše v pohodlí domova s novým ONLINE TERAPEUTICKÝM PROGRAMEM.

Online kurz si objednejte zde: Online terapeutický kurz!

Lída Špačková
Lektorka, terapeutka a autorka Lidoll terapeutických panenek©. Při své práci pomohla stovkám lidí, aby se zbavili svých problémů a strachů a dosáhli spokojeného života. Je autorka online terapeutického kurzu a unikátních terapeutických panenek. Inspiruje lidi, jak žít radostně a svobodně, aby se zbavili svých starostí a plnily si své sny.
  • online terapeuticky program
  • Stáhněte si návod, kde pochopíte, jak si myšlením ovlivňujete život a objevíte způsob, jak své starosti vyřešit.
  • Rubriky
  • Štítky
  • Nejnovější příspěvky
  • online terapeuticky program
  • terapeuticke panenky