5 tipů, jak zvýšit svoji asertivitu

Asertivita vám může pomoci kontrolovat stres a hněv a zlepšit komunikaci s ostatními lidmi. Naučit se asertivnímu chování a komunikaci se vám rozhodně vyplatí. Pojďme se nyní společně podívat, jak na to.

Být asertivní je základní komunikační dovednost. Znamená to, že dokážete účinně vyjádřit sami sebe a postavit se za svoje názory, zároveň však respektujete práva a přesvědčení druhých. Asertivita tedy znamená obhajovat sebe takovým způsobem, který je pozitivní a proaktivní. To také znamená, že jste jasní, přímí a upřímní.

Být asertivní vám může pomoct k posílení sebevědomí a získání respektu druhých. Někteří lidé se zdají být přirozeně asertivní. Pokud však nejste jedním z nich, můžete vaši asertivitu trénovat.

Proč někteří lidé nejsou asertivní?

Proč jsou někteří lidé asertivní, zatímco jiní ne? K tomu může přispívat mnoho faktorů. Stres je jedním z nich. Pokud máte tendenci brát na sebe příliš mnoho povinností, protože máte problém říct ne, může vám osvojení si asertivity velmi pomoci.

Lidé s nízkým sebevědomím také budou mít s asertivitou problém. Mohou se cítit nedostateční a je pro ně velmi těžké stát si za svým a obhájit svoje potřeby. Mohou se obávat konfliktu, ztráty vztahu, kritiky nebo odmítnutí.

Pokud jste žena, můžete mít tendence preferovat potřeby ostatních, před těmi svými. Možná více pečujete o ostatní než sami o sebe. Na sebe zapomínáte a tím se vyčerpáváte. Pokud jste muž, možná reagujete více agresivně a snažíte se silou prosadit své názory. Nebo právě naopak, možná budete mít strach z vyprovokování agrese, obzvláště pokud jste jako děti viděly, že váš otec byl slabý a nedokázal se za sebe postavit.

Asertivita, asertivní komunikace

Pozor na manipulátory!

Komunikační styly mezi lidmi nejsou však pouze pasivní nebo agresivní ale i manipulativní. Jde o jednání člověka, který nebere svého partnera při komunikaci na stejnou úroveň a už vůbec nebere ohled na jeho potřeby, přání a zájmy. Jak takovéto chování rozpoznat se dozvíte v mém článku: Jak odhalit manipulátora.

Jak být asertivní

Asertivita je dovednost, která vyžaduje praxi. Možná, že jste dosud byli zvyklí raději své pocity „spolknout“ a potlačit je v sobě. Nebo jste je naopak vykřičeli na ostatní, popřípadě druhé trýznili tichou domácností. Ovšem asertivita je mnohem lepší strategie. Funguje proto, že je vybudována na vzájemném respektu – sebe i ostatních.

Prostřednictvím asertivity rozvíjíte kontakt sami se sebou i ostatními. Stáváte se sebe-vědomými lidmi – vědomi si toho, kdo jste, svých silných i slabých stránek. A jste schopni si své negativní stránky připustit. Jste sami sebou. Nesnažíte se druhým zavděčit, ani se nesnažíme potlačit jedinečnost někoho jiného. Nesnažíme se ani předstírat, že jsme dokonalí.

5 tipů, které vám pomohou začít s asertivitou

1. Začněte v malém.

Buďte jako horolezec, který chce zdolat velkou horu. Nejdříve si přečte manuál, poté trénuje na skalní stěně a pak se teprve vydá na vrchol. Stejně tak byste měli i vy postupovat po malých krůčcích.

Nejdříve trénujte asertivitu v mírně vypjatých situacích. Například v restauraci požadujte, že se chcete posadit na jiné místo. Pak můžete postupně pracovat na obtížnějších situacích. Například požadujte zvýšení platu v zaměstnání. Nebo si promluvte na rovinu s partnerem o problémech ve vašem vztahu, aj.

2. Naučte se říkat NE.

Lidé se obávají, že říkat ne, je sobecké. Není! Nastavení si osobních hranic je velmi důležité pro to, abyste měli zdravé vztahy a nenechali se druhými využívat.

Žena si vymezuje svoje hranice díky asertivnímu chování

3. Pusťte pocit viny.

Být asertivní může být ze začátku obtížné. Obzvláště pokud jste byli dlouhodobě pasivní nebo se snažili za každou cenu ostatním vyhovět. První pokusy o asertivní chování pro vás budou možná náročné. Ale pamatujte si, že být asertivní, je životně důležité pro vaši pohodu a štěstí. Odhoďte pocit viny. Asertivní chování znamená, že obhajujete sebe způsobem, který zároveň respektuje ostatní. Na tom není nic špatného!

4. Vyjádřete své potřeby a pocity.

Nepředpokládejte, že někdo bude automaticky vědět, co potřebujete. Musíte si o to umět říct. Opět platí, že je třeba být konkrétní, jasný a upřímný.

Vezměme si jako příklad, kdy žádáte svého partnera o pomoc. Místo toho, že mu nadáte, jak je sobecký, že vám s ničím nepomůže, mu řekněte: „Jsem vyčerpaná a potřebuji pomoc s dětmi.“ Mluvte především za sebe, tak jak vy se cítíte a konkrétně s čím potřebujete pomoc. Muži často rádi pomohou, pokud budou vědět jak.

Přečtěte si také: Nastavte si hranice a nenechte se využívat

5. Prozkoumejte příčiny svých problémů. 

Bohužel často jsou vaše problémy, starosti a nízká sebedůvěra zakořeněné hluboko ve vás. Často je to důsledek dětství a výchovy vašich rodičů. A mnohdy jen drobné kroky změny nepomohou a bude třeba se vrátit do minulosti a zpracovat všechnu zátěž, která vám v současnosti brání žít spokojený a naplněný život.

Je to sice dřina, ale vyplatí se. Protože odměnou vám bude obrovská úleva a šťastné a láskyplné vztahy.

Pokud hledáte způsob, jak na to, tak ideálním řešením je nový online terapeutický program. Je to v podstatě takový tahák na vaše starosti a problémy. Objevíte funkční způsob, jak zlepšit nejen svoji asertivitu, ale i vaše vztahy a celkovou kvalitu života.

starosti, stres, online kurz, jak se zbavit starostí

Lída Špačková
Lektorka, terapeutka a autorka Lidoll terapeutických panenek©. Při své práci pomohla stovkám lidí, aby se zbavili svých problémů a strachů a dosáhli spokojeného života. Je autorka online terapeutického kurzu a unikátních terapeutických panenek. Inspiruje lidi, jak žít radostně a svobodně, aby se zbavili svých starostí a plnily si své sny.
  • online terapeuticky program
  • Stáhněte si návod, kde pochopíte, jak si myšlením ovlivňujete život a objevíte způsob, jak své starosti vyřešit.
  • Rubriky
  • Štítky
  • Nejnovější příspěvky
  • online terapeuticky program
  • terapeuticke panenky